Kjenn din «fiende»

4B-bevegelsen i USA må ses på som et rop om hjelp. Men boikott er ikke løsningen, uansett om det handler om menn eller X.

Publisert Sist oppdatert

«Kjenn din fiende», sier de. Det er lett å bli redd når en er vitne til den ekstreme dreiningen mot høyresiden som trender i dagens politiske klima. Kvinners rettigheter står i fare når konservative krefter har makta. Samtidig får uavhengige bro-podkaster seile fritt, hvor høyreekstreme budskap pakkes inn i en tjomslig tone. Med et økende sosialt kvinnehat i USA, kan utviklingen virke skremmende og dystopisk. 

Da den innflytelsesrike høyreekstreme podkasteren Nick Fuentes skrev: «Your body, my choice. Forever.» på plattformen X etter Trumps valgseier, startet kvinner i USA å reagere. Mengden av kvinnefiendtlig innhold har nemlig eksplodert på sosiale medier etter valgseieren. I frykt for at kvinner skal miste sine abortrettigheter, har også salget av abortpiller skutt i været. 

Som et motsvar til Trump, begynte 4B-bevegelsen å spre seg blant unge amerikanske kvinner på TikTok. Denne radikal feministiske bevegelsen startet i Sør-Korea, som en reaksjon på landets omfattende problematikk knyttet til “Spy cam porn”, hvor menn filmer kvinner i skjul og bruker det som hevnporno. De patriarkalske strukturene er høyst eksisterende i landet, og bevegelsen kan dermed ses som en nødvendig protest mot det mannsstyrte samfunnet.

Hvorvidt 4B-bevegelsen er klok og strategisk i USA, et ganske annerledes samfunn fra Sør-Korea, er derimot et annet spørsmål. Budskapet i videoene er hovedsakelig at kvinner skal boikotte menn både seksuelt og romantisk. De skal ikke date eller ha sex med menn, i tillegg til å unngå graviditet og giftemål med menn.

4B-bevegelsen i USA må ses som et rop om hjelp i en prekær tid. Bevegelsen er et forsøk på å ta tilbake makten over egen kvinnekropp i et opphetet debattklima hvor den konservative høyresiden briljerer. Likevel vil en romantisk og seksuell boikott av menn neppe være hensiktsmessig for å få de som anses som fienden med på laget. Verst tenkelig vil det kunne føre til en ytterligere polarisering mellom manne-internett og kvinne-internett. 

Fuentes sitt drøye sitat spres raskt, og kvinner som barberer håret i protest blir en snakkis

Dersom kvinner skyver alle menn unna i protest, kan vi risikere å ende opp i et mer kvinnefiendtlig samfunn, ved at ytterkantene forsterkes. Budskapet til 4B er viktig, og problematikken knyttet til kvinnebevegelsen i USA bør løftes frem. Samtidig er det vesentlig å ta steget ut fra ytterpunktene og se på mediestrukturen i 2024, for å si noe om hvordan kvinnefiendtlig innhold sprer seg som ild i tørt gress.

Media i 2024 blir dominert av et fåtall mennesker som eier gigantiske selskaper, hvor Musk troner over X, og ekstremt innhold får flyte fritt. Oppmerksomhetsøkonomien, som er selve kjernen i dagens medielandskap, bygger på ideen om at sjokkerende budskap og forenklet tematikk. Ekstreme utsagn er det som selger. 

Mediestrukturen i seg selv legger altså opp til et farlig debattklima hvor oppmerksomhet er en knapp ressurs, og den drøyeste personen i rommet kommer til orde. Fuentes sitt drøye sitat spres raskt, og kvinner som barberer håret i protest blir en snakkis. Når kvinner i USA ønsker å sette fyr på de republikanske mennene og deres kvinnefiendtlige holdninger, er det derfor mediestrukturen i seg selv de bør vende blikket til. Ved å boikotte menn og publisere budskapet på TikTok, bidrar 4B i likhet med de høyrevridde, til et debattklima hvor motpolene forsterker hverandre.

Realiteten er at en stor andel av dagens unge får informasjon og kunnskap fra medieplattformer som ikke anses som tradisjonelle medier. Så lenge det ikke eksisterer former for politisk regulering av den globale medieindustrien flesteparten er en del av, vil den sannsynligvis bare vokse seg større. Å vende blikket vekk fra nettsamfunnene bestående av høyrevridde, og debattere på egne plattformer, vil derfor være det samme som å lukke øynene når det brenner som mest. 

At flere forlater X i protest mot det kommersielle og høyrevridde, er forståelig. Samtidig kan innholdet på plattformen ses som et speil for den ubehagelige politiske virkeligheten vi ikke bør isolere oss fra. Ved å undersøke og forstå hvilken retorikk som blir brukt i de uavhengige bro-podkastene, ungdomstrendene på TikTok og konspirasjonsteoriene på YouTube, kan feministbevegelsen også styrkes.

Når Trump og Musk leder verdens mektigste land, vil jeg derfor oppfordre til å ta et dypdykk på X og lytte til bro-podkaster. Ved å kjenne sin «fiende» godt, vil feministbevegelsen og venstresiden kunne ha en sjanse i kampen mot den konservative høyresiden. 

Powered by Labrador CMS