Hvorfor stoppe på god, når du kan bli best?

Resten av røkla står her klare for å se deg krysse målstreken.

Publisert

Suksesshistorie, suksessoppskrift, suksessbedrift; Det finnes ikke det ord i verden du ikke kan sette suksess foran i dag. Og mens foreldrene våre klatret et trinn eller to opp karrierestigen for å sikre seg et litt større hus enn barndomshjemmet, står dagens unge i spagaten mellom 2000-meter fjelltopper, meditasjonsapper og drømmen om egen to-roms bare et eller annet sted. Alt skal optimaliseres. Og ikke nok med det, men det skal forkynnes til hele folket. Er det ikke Insta, så er det veien din til halvmaraton på Strava, en relevant(!) sommerjobb på LinkedIn eller ferden mot filmviter på Letterboxd. Mulighetene for suksess og et smått tiltrengt statusløft er å finne overalt, og resten av røkla står her klare for å se deg krysse målstreken.

Men suksess er subjektivt og mangefasettert. Penger, biler og berømmelse er ikke nødvendigvis det første som dukker opp i hodet på oss alle. I denne utgaven av Magasinet dykker vi ned i ulike perspektiver på hva suksess kan være. Er det tiden til å hekle og fermentere grønnsaker fra kjøkkenhagen? Eller kan det være smaken av Dr. Oekteren som smelter mot tunga mens trykket fra din femte gourmet-restaurant langsomt slipper taket? Sjefen for hele Norges lommebok ber deg uansett puste rolig ut; penger er ikke alt. Så kanskje gjelder det bare å sikte litt lavere? Å skaffe seg en venn eller to i fadderuka må vel også kunne kalles en suksesshistoriene? 

Uansett hva definisjonen av suksess måtte være, vaker jaget etter å lykkes med noe i underbevisstheten på mange av oss. Men hvem som driver deg rundt i ditt eget hamsterhjul, kan ingen andre enn du selv svare på.

Powered by Labrador CMS