Total forvirring om ny kaffe
Ansatte, kunder og en kaffeekspert trodde at SiO hadde satt i gang en ny kaffekampanje. Men den var visst ikke så ny likevel, ifølge direktøren i Studentkafeene.
Kaffebarene på Blindern lanserte i begynnelsen av januar en ny kampanje hvor man skulle begynne å bytte på filterkaffen annenhver uke, en gla’ nyhet for de mange kaffeelskende studentene på Blindern.
Når Universitas ringer administrerende direktør i Studentkafeene, Alain Clérambault, for å få en kommentar om den nye kampanjen oppstår det imidlertid forvirring. Han hevder at kampanjen har vart i hele høst.
– Dette er ikke noe nytt. Vi har i hele høst hatt to ukers kampanjer hvor vi bytter kaffe annenhver uke, sier Clérambault.
– Jeg er selv stamkunde ved kaffebarene på Blindern og har utelukkende fått Evergood Dark Roast hver gang jeg har kjøpt dagens kaffe i høst. Dersom dere har hatt denne kampanjen, hvorfor har jeg alltid fått den samme kaffen?
– Det kan jeg ikke gi deg noe godt svar på, men vi har i hele høst byttet kaffen annenhver uke.
Universitas har også snakket med flere ansatte på ulike kaffebarer på Blindern. Samtlige bekrefter Universitas’ opprinnelige oppfatning om at dette er en ny kampanje som startet i begynnelsen av januar i år. Samtidig uttaler flere at de stusser over direktørens uttalelser til Universitas, og at de ikke hørte noe om noen kampanje i høst.
Fornøyd kaffeekspert
En av de kaffeelskende studentene som er fornøyde med kampanjen er norgesmester i baristakunst Chris Kolbu. Han gikk ut i Universitas i høst og [kritiserte Studentkafeenes endring av leverandør for kaffe](1), noe som gjorde at kaffebarene gikk fra å servere stedegen kaffe til å servere Evergood Dark Roast. Den gang sa han til Universitas at byttet var en trussel mot studentvelferden.
– Kaffen som nå serveres er i realiteten av samme kvalitet som den man får på automatene i kantinene, samtidig som de prøver å gi inntrykk av at det de selger er gourmetkaffe. På den måten blir kaffebarene uthult fra innsiden, fordi produktet de selger ikke lenger er forenlig med kaffebarkonseptet. I praksis betyr dette byttet at studentene får en kopp Evergood Dark Roast når de bestiller kaffe, og når prisene til SiO er de samme, men kvaliteten blir dårligere, gjør dette at studentene blir snytt i forhold til hva de har fått tidligere, sa Kolbu.
Alain Clérambault innrømmer nå at han burde ha nevnt den nye kampanjen for å imøtegå kritikken fra Kolbu i høst.
– Nå i ettertid ser jeg at det ville vært naturlig å nevne, så det må jeg ta selvkritikk på, sier han.
Kolbu er uansett storfornøyd med kampanjen som er satt i gang. Også han oppfatter den som ny.
– Det er hyggelig at de har planer om å servere en ny kaffe annenhver uke, slik at folk får mulighet til å kjenne variasjon i kaffesmak, sier Kolbu.
– Er dette en tilbakeføring av velferdstilbudet?
– Ja det vil jeg si. De lever bedre opp til visjonen sin om å skape bevissthet rundt kaffe og leve opp til bildet de selv projiserer som seriøse kaffebarer. Med byttet blir det nå en reell kvalitetsforskjell mellom kaffen på kantinene og kaffebarene igjen.
Fortsetter kampanjen
I høst ble byttet av leverandør stadfestet i praksis. Hver gang Universitas’ journalist besøkte kaffebarene til SiO fikk han servert Evergood Dark Roast når han ba om å få en kaffe. Det sto også et skilt på disken om at det var denne kaffen som ble servert som filterkaffe. Dette får Universitas også bekreftet fra flere andre kunder på kaffebarene.
Kaffen som de siste ukene har blitt servert på kaffebarene er en såkalt stedegen kaffe fra Costa Rica som Studentkafeene har kjøp gjennom brenneriet Den Gyldne Bønne. Stedegen kaffe er kaffe som kommer fra enten én eller et lite antall gårder i kaffeproduserende land, og går som regel for å være av mye høyere kvalitet enn kaffeblandingene som selges i dagligvarebutikkene. Det er slik kaffe kaffebarene på Blindern nå reklamerer med at de vil fortsette med i ukene fremover.