Drapstruer studenter per e-post
Terroriserende e-post og stjålne passord er blant problemene som har rammet IT-sektoren ved Universitetet i Oslo den siste tiden.
Flere studenter og ansatte fikk seg en ubehagelig overraskelse da de sjekket e-post-kontoen sin i forrige uke. En fremmed e-post, med klar beskjed fra en person som påstår han er leiemorder og vil ha penger for ikke å ta oppdraget med å drepe mottakeren, har rammet brukere ved universitetet. Akkurat hvor mange personer som har mottatt den skremmende e-posten ved UiO, er så lang uklart.
– Dette er en kjent utpresningssak. Vi oppfordrer studenter og ansatte til ikke å besvare denne e-posten, sier Margrete Raaum, sikkerhetsansvarlig ved Universitets senter for informasjonsteknologi (USIT).
På grunn av sakens alvorlige og ubehagelige natur anbefaler Raaum mottagerne av disse e-postene å anmelde forholdet til politiet.
– Dette er en internasjonal sak, og da er det viktig at også norsk politi blir koplet inn i saken, sier Raaum.
Det amerikanske FBI, som etterforsker saken, advarer nå mot en mulig oppfølger der avsenderen gir seg ut for å være nettopp FBI. Der hevdes det at FBI har pågrepet en person med mottakers navn på en papirlapp i lomma.
– Dette er selvfølgelig også bare tull. Om FBI skulle funnet noe slik, ville de naturligvis gått til norsk politi. De ville aldri sendt e-post direkte til personen det gjelder, sier Raaum.
Tidligere har UiO blitt belastet med flere ubehagelige spam-episoder, men da ofte av seksuell karakter. Dette er imidlertid ikke de eneste utfordringene som har rammet IT-systemet ved universitetet den siste tiden.
Bente Christine Aasgaard, postmaster ved USIT, forteller at flere også opplever såkalte «fishingforsøk», som vil si at noen utgir seg for å være noen andre enn de er, for å få tilgang til sensitiv informasjon som kontonummer og liknende.
– Hvordan kan dere forhindre at UiO ikke blir belastet med liknende e-poster i fremtiden?
– Vi har nylig lagt inn nye filtre i UiO-systemet. Disse er av meget høy kvalitet. Problemet er at studenter og ansatte ikke benytter seg av dem, sier Aasgaard.
Filterordningen ved universitetet i dag er slik at man må aktivisere det selv.
– Grunnen til at ikke så mange benytter seg av filtrene kan nok skyldes at informasjonen er for dårlig, sier Aasgaard.
Hun kan fortelle at universitetet i nær fremtid vil iverksette filtre som automatisk gjelder for alle, der man aktivt må slå av filtrene selv, om man ikke ønsker dem.
– Hvorvidt en slik ordning ville filtrert en slik trussel-e-post som denne vet vi likevel ikke, sier hun.