Lukket programvare – lukket prosess?
Avgjørelsen om å bytte epost-klientsystem fra den nåværende løsningen som benytter åpen programvare, til Exchange, ble tatt for et år siden, men først i april fikk vi en mail som informerte brukerne. Da var det, i følge rektor Ottersen, «for sent» å stoppe omleggingsprosessen.
I april i år ble det sendt ut en epost om universitetsledelsens avgjørelse om å bytte epost-klientsystem fra den nåværende løsningen som benytter åpen programvare, til Exchange, som benytter Microsofts lukkede programvare. Grunnene til at mange har reagert på dette er flerfoldige – noen synes UiO som uavhengig institusjon i så stor grad som mulig burde ha kontroll over egen programvare, mens andre ser på det som et praktisk problem at Universitetet i Oslo binder seg sterkere til et eksternt selskap, som gjør at det vil bli vanskeligere å velge andre alternativer i framtiden fordi omleggingskostnadene blir uhåndterlige.
Avgjørelsen går i tillegg imot regjeringens stortingsmelding om digital agenda: «Vi vil være aktiv deltaker i det internasjonale standardiseringsarbeidet og aktivt støtte standarder som er åpne. Vi vil utnytte statens posisjon som storinnkjøper til å fremme bruken av åpne standarder nasjonalt. Lukkede teknologier som kan begrense konkurranse i markedet, bør unngås.»
Uansett er dette en kontroversiell avgjørelse, og som sådan bør man kunne vente et solid grunnlag for nødvendigheten av denne omleggingen. På et ekstraordinært møte som ble avholdt i juni ble det imidlertid klart at belegget for avgjørelsen er relativt tynt. Riktignok har Universitetets Senter for Informasjonsteknologi (USIT) foretatt spørreundersøkelser for å kartlegge brukernes ønsker, men disse undersøkelsene har aldri indikert hva konsekvensene av eventuelle valg måtte bli.
For det andre har universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe og viserektor holdt «allmøter» for å diskutere saken, men disse allmøtene måtte man være invitert til for å kunne delta på. Det foreligger ingen dokumentasjon på hvem som var til stede på disse møtene.
For det tredje har ikke studentene på noe tidspunkt blitt spurt om deres mening. De er riktignok en omskiftelig gruppe, men det er ingen grunn til å tro at studentenes meninger endrer seg radikalt fra år til år.
Måten vi ble informert om avgjørelsen på, er også kritikkverdig: Avgjørelsen ble tatt for et år siden, men først i april fikk vi en mail som informerte brukerne. Da var det, i følge rektor Ottersen, «for sent» å stoppe omleggingsprosessen. Det har aldri blitt holdt noen form for informasjons-allmøte, hverken for spesielt inviterte eller andre.
Det er grunn til å tro at Bjørneboe, som er ansvarlig for avgjørelsen, visste at dette var kontroversielt, da hun har samarbeidet tett med USIT-leder Lars Oftedal. En må da anta at hun unnlot å handle på denne informasjonen, enten fordi hun ikke kunne ta seg bryet, eller fordi hun syntes det av en eller annen grunn var viktigere at saken gikk igjennom, enn at brukerne fikk sagt sin mening.
Selv om du ikke bryr deg om hvilket mailsystem som benyttes på UiO, bør du allikevel engasjere deg i denne saken, fordi ledelsen har utvist manglende evne og vilje til demokratisk prosess. Dersom dette er måten avgjørelser skal tas på ved UiO, vil det kunne ramme en sak du bryr deg om i framtiden. Skriv under på protesten her:
http://dinis.linguateca.pt/Diana/ImotMSUiO.html