Om anbefalingsbrev og engasjement
I forrige Universitas (20. februar) var det trykket en reportasje om studenter som opplever det som et problem at universitetet ikke har faste rutiner for utskrivning av personlige anbefalingsbrev. Leder av Studentutvalget ved SV-fakultetet, Ingvild Brox Kielland, mener det er for vanskelig for studenter som ikke utmerker seg i timene eller som er medlemmer av frivillige organisasjoner å få slike brev fra vitenskapelig ansatte.
Både Kielland og journalisten som har skrevet saken har åpenbart misforstått hvilken funksjon et personlig anbefalingsbrev har. Et anbefalingsbrev skal vise at man er en student som engasjerer seg utover det minimum som kreves av oss alle, som enten gjennom foreninger, utvalg eller annet virke jobber for å bedre det faglig-sosiale miljøet på Blindern. Når utenlandske universiteter har krav om personlige anbefalingsbrev, er det fordi det har en supplerende funksjon til karakterutskrifter og vitnemål. Er man ikke i stand til å få et slikt anbefalingsbrev, er nok universiteter som har dette som krav heller ikke interessert i å ha deg som student. Disse universitetene er nemlig interessert i studentene som utmerker seg utover det rent faglige, på samme måte som de er interessert i studenter med et karaktersnitt over et gitt nivå.
Det problematiseres også at det heller ikke finnes noen enhetlig praksis. Men hele poenget med et anbefalingsbrev er at det fungerer som en personlig, uformell støtte. Dersom man sender ut et standardbrev vil jo dette virke mot selve tanken om at et anbefalingsbrev skal vise at avsender kjenner til søkeren og kan gå god for denne.
Hvis man ønsker seg et anbefalingsbrev må man engasjere seg. Det finnes utallige foreninger og utvalg, fra programutvalg og faglige nettverk til Det Norske Studentersamfund og ideelle foreninger. Kiellands eget studentutvalg ved SV trenger sikkert nye medlemmer. Denne typen arbeid gir god faglig uttelling og man kommer i kontakt med andre studenter som også ønsker å utrette noe utenom den vanlige undervisningen og lesingen. Studenttilværelsen handler også om engasjement!