Mer kvalitet, også i utlandet

Publisert

ANSAs leder Anders Fjelland Bentsen skriver i en kronikk i Universitas 18. februar at det skorter på vidsyn i omtalen av utenlandsstudentene i St.meld. 14 (2008-2009) Internasjonalisering av utdanning. Spesielt er det mulighetene for stipend og støtte til skolepenger han er bekymret over, noe jeg gjerne vil kommentere.

Høyest stipendandel til studenter i utdanning som har høy kvalitet er ingen ny tanke, den finnes allerede i utdanningsstøtteordningen gjennom tilleggsstipendordningen. Denne omfatter i dag utdanning ved ca. 90 institusjoner, hovedsakelig i engelskspråklige land. Kvalitetslisten betyr en videreutvikling av tankegangen som ligger i tilleggsstipendordningen.

Kvalitetslisten vil være en vesentlig utvidet liste i forhold til tilleggsstipendlisten, og målsettingen er å gi norske studenter stor trygghet for at utdanningen de velger i utlandet gjennom Lånekassen er av god kvalitet.

Kvalitetskriteriene og kvalitetslisten skal etableres og utarbeides av en sammensatt gruppe eller utvalg der det er bred sammensetning fra relevante aktører. Representanter fra Universitets- og høgskolerådet, Senter for samordning av internasjonalisering, NOKUT, studentorganisasjonene, Lånekassen, arbeidsliv og næringsliv skal delta.

Kvalitetskriteriene skal ha tillit blant de forskjellige aktørene, også studentene, og skal vurderes meget grundig. Departementet ser at arbeidet med å utvikle kvalitetskriterier er krevende. Det blir viktig i arbeidsgruppen å diskutere kvalitetsbegrepet, og vurdere nærmere for eksempel hvordan utbyttet studentene får av de ulike utdanningene kan innlemmes i begrepet. Listen kommer ikke til å være sammenfallende med Times- og Shanghai-rankingen. I forhold til disse rangeringene skal arbeidet i gruppen/utvalget ta hensyn til geografisk og språklig spredning. Dessuten er faglig bredde meget viktig. For delstudier legges det opp til at kriteriet for god kvalitet også er samarbeidsavtale mellom norsk og utenlandsk institusjon. Faglig samarbeid er en indikator på kvalitet som kommer til å bli vurdert av arbeidsgruppen.

Utdanning i utlandet skal være et reelt alternativ til utdanning i Norge, og la det være helt klart: Regjeringen ønsker at det totale antallet studenter i utlandet skal øke. I kombinasjon med økt stipendandel til utdanning av god kvalitet vil departementet derfor arbeide for å senke terskelen for utdanning i utlandet generelt gjennom tilrettelegging av praktiske forberedelser, søknadsprosedyrer og liknende.

De foreslåtte tiltakene vil rette større oppmerksomhet mot kvaliteten ved de utdanningene norske studenter velger i utlandet. Jeg håper ANSA kan si seg enig i at kvaliteten bør være et viktig element for norske studenter som skal velge studiested i utlandet.

Powered by Labrador CMS