STAPPFULLT: Vi har rett og slett ikke plass til å ta imot flere, sier styreleder i Oslostudentenes idrettsklubb Jamil Dost.

Studentidretten skriker etter mer plass

Idrettslystne studenter står nok en gang i kø. Mangel på tilgjengelige haller og baner gjør at Oslostudentenes idrettsklubb ikke kan akseptere alle studentene.

Publisert

–Vi kunne i alle fall ha vokst med 1000 medlemmer det kommende årsskiftet. Hva som stopper oss i fra å oppnå dette potensialet, er mangel på idrettsflater å drive aktivitet på. Vi har rett og slett ikke plass til å ta imot flere, hvilket mildt sagt er tragisk.

Dette sier Jamil Dost, styreleder i Oslostudentenes idrettsklubb (OSI). OSI har i overkant av 3200 medlemmer fordelt på 32 forskjellige undergrupper, og Dost mener de leverer et bredt aktivitetstilbud for enhver smak. Samtidig bekrefter han at så mange som 1000 studenter står i kø til ulike studentidrettstilbud.

–Oslostudentenes idrettsklubb er ikke bare det største studentidrettslaget i Oslo, men også blant de største idrettslagene i Oslo, forteller Dost.

Jamil Dost har ikke tall på hvor mange som står i kø til de spesifikke idrettene, men kan vise til at facebookgruppen for prøvespill i OSI fotball har over 500 medlemmer. Omtrent 20 har fått plass på herrelag, og litt flere på damelag. Antallet studenter som ikke får deltatt i studentidretten er bekymrende, men ikke noe nytt.

Jamil Dost, Styreleder i OSI

SHot-undersøkelse og idrettsbehov

Dost trekker frem SHot-undersøkelsen (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse), som peker på studentenes behov for fysisk aktivitet.

– Dette ser vi på som den perfekte løsningen på de problemene SHoT-undersøkelsen viser til. Vårt mål er at flere får øynene opp for akkurat dette. En bevisstgjøring vil forhåpentligvis føre til bedre rammebetingelser som igjen vil føre til flere studenter i aktivitet, sier han.

Han har forståelse for at det ofte er mange om beinet, og ønsker ikke at barn og unge skal nedprioriteres.

– Samtidig som vi på private anlegg mangler kjøpekraft sammenlignet med for eksempel bedriftsidretten, som har bedre råd til å kjøpe seg inn på disse anleggene, fortsetter han.

Kreative løsninger

Et av studentlagene som har kjent på manglende hallplass, og har måttet avslå ivrige studenter, er OSI Volleyball. De har til og med opprettet et eget nybegynnerlag, som ikke stiller noen krav til ferdigheter.

–Vi får ikke lov av styret til å velge ut noen, noe jeg synes er helt fantastisk. Vi har en prøvetrening, hvor studentene sier om de har lyst til å bli med eller ikke. Av de som sier ja, velger vi femti tilfeldige. Da er det åpent for alle som har lyst, forteller trener på nybegynnerlaget Mads Wigestrand.

OSI ledelsen er også tydelig innstilt på å forsøke å bedre situasjonen, og ser kreativt på arealmangelen. De støtter SiO i at det må bygges flere studentboliger, men ser gjerne at det foregår med idretten i tankene.

– For eksempel kan de utforske mulighetene for tilretteleggelse av dansesal, kampsportstudio eller en utvidet kjeller til å drive bordtennis i studentboligene sine, foreslår Dost.

Til tross for demokratiske initiativ fra volleyballgjengen, og kreative forslag fra OSI-ledelsen, er det ikke alle som får vært med. Det er rett og slett ikke fysisk plass nok.

Det er leit at studentidretten blir nedprioritert på denne måten

Oliwia Skowron, leder i Velferdstinget

Same procedure as last year

Det er hovedsakelig SiO som tilbyr halltid til studentidretten.

«Mye av den halltiden OSI har i dag er gjennom SiO Athletica, så det er en dialog mellom disse på denne fronten. Athletica skal også i utgangspunktet ikke ha et konkurrerende tilbud med studentfrivilligheten, og vi opplever at de overholder dette», skriver leder i Velferdstinget Oliwia Skowron på e-post til Universitas.

Det er, som i fjor, mangel på nok idrettsflater som er hovedproblemet og grunnen til lang venteliste.

I fjor skrev Universitas om stor kø til studentidretten. Da pekte politikerne på arealpolitikk og større utbygging som tiltak for å bøte på manglende kapasitet.

Velferdstinget i Oslo og Akershus synes det er beklagelig at situasjonen ikke har bedret seg.

«Det er leit at studentidretten blir nedprioritert på denne måten», skriver Skowron. Hun mener at studentene taper på manglende kjøpekraft, og at de derfor ikke kan konkurrere om tid i idrettshaller i kommunen.

«Studenter har ikke råd til å kunne kjøpe halltid på samme måte som bedriftsidretten har. Det henger også sammen med at det ikke er nok kapasitet, noe vi vet byrådet jobber med nå ved å bygge flere flerbruksanlegg», forklarer hun.

Universitas har ikke lyktes i å få kommentar fra byråd for kultur og næring Anita Leirvik North (H).