Oppgitt: Eivor Stålsett (21) studerer Art Direction ved Kristiania. Hun skulle ønske Westerdals- navnet fikk mer plass på skolen.

Kristiania styrker merkevaren:

Studenter frykter svekket omdømme

Kristiania samler nå alle sine seks logoer under et felles varemerke. Studenter ved Westerdals frykter skolens identitet og rykte vannes ut.

Publisert Sist oppdatert

Kristiania

  • Grunnlagt i 1914 under navnet Norsk Korrespondanceskole (NKS).

  • En stiftelse, med flere datterselskaper, deriblant Fagskolen Kristiania AS¨

  • Det går i overkant av 18.000 studenter ved skolen

  • Har som mål å bli Norges første private universitet innen 2030.

  • Nylig slo skolen sammen samtlige logoer under én: Kristiania

  • Fram til logoene ble slått sammen, hadde Kristiania følgende seks varemerker:

  • 1. Høyskolen Kristiania,

  • 2. Fagskolen Kristiania,

  • 3. Høyskolen Kristiania Bergen

  • 4. Høyskolen Kristiania Westerdals

  • 5. Fagskolen Kristiania

  • 6. Fagskolen Kristiania Bårdar Akademiet

Kilde: Kristiania.no

– Jeg kjenner at jeg blir forbannet over at navnet blir fjernet. Preben Utne går i tredjeklasse ved Westerdals Institutt for kreativitet, fortelling og design på linja Tekst og skribent. Kristiania har i løpet av de siste årene kjøpt opp flere mindre skoler (se tidslinje).

Fram til nå har organisasjonen hatt seks ulike varemerker og følgende fire fagområder: «kunst, design og media», «helse og psykologi», «HR, markedsføring og kommunikasjon», samt «teknologi, økonomi og innovasjon».

For noen uker tilbake ble det kjent at Kristiania nå samler høyskolen, fagskolen og alle Kristianias fire fagområder under én felles logo: «Kristiania».

Lovet å bevare Westerdals

I Kristianias annonsering på Instagram skriver de: «Pleier du å si «HK»? Nå kaller vi oss bare Kristiania og samles under en logo <3».

Reaksjonene har ikke latt vente på seg fra oppgitte studenter, «Pleier å si Westerdals, jeg», skriver flere studenter i kommentarfeltet. Instagramkontoen for Westerdals er nå ute av drift.

– Da jeg begynte på Westerdals, var navnet veldig synlig både på skilt utenfor skolen og på studentbeviset. Over tid har det blitt gradvis mindre Westerdals og mer Kristiania på campus, sier Utne når Universitas møter ham på campus Fjerdingen.

Som reaksjon satte Utne og noen medstudenter i gang «Save Westerdals», en facebook-gruppe som jobber for å bevare Westerdals-navnet.

Da Kristiania kjøpte opp Westerdals i 2017 forsikret daværende rektor ved skolen Trond Blindheim studenter og søkere om at «vi ønsker å videreføre skolenavnet «Westerdals» innenfor høyskolens merkevarestruktur», i en pressemelding.

Tradisjonsbærer: Preben Utne (31) har lenge vært en pådriver for å bevare identiteten ved Westerdals, han var med å starte Facebookgruppen «Save Westerdals».

Gradvis har likevel navnet blitt mindre synlig. Det store Westerdals-skiltet utenfor skolen har blitt erstattet av et mindre, og logoen har nå blitt endret.

Kvalitetsstempel

Misnøye i kommentarfeltet: Etter at logosammenslåingen til Kristiania ble annonsert på Instagram, har flere studenter vist sin misnøye i kommentarfeltet.

At Westerdals-navnet bør løftes frem og bevares, er studentene Jenny Gladland og Eivor Stålsett enig i. De går i andreklasse ved Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design.

Førstnevnte på linja Tekst og skribent og Stålsett på Art Direction.

– Jeg skulle mye heller gått på Westerdals før den ble kjøpt opp. Kristiania-navnet er lite beskrivende for hva man studerer, mens Westerdals sier mye om hvilken retning man har tatt og hva man har studert, sier Stålsett.

Begge studentene opplever at Westerdals blir sett på som et kvalitetsstempel.

– Westerdals har et veldig bra rykte på seg når det kommer til reklamebransjen og kreative miljøer. I standup-miljøet og i underholdningsbransjen er det mange som har gått på Westerdals, forteller Gladland.

Mange kjente fjes har nemlig hatt sin fartstid på Westerdals. Blant dem er komiker og skribent Sigrid Bonde Tusvik. Hun mener også at Westerdals er et kvalitetsstempel, og understreker viktigheten av at studentene får kalle seg såkalte «westerdølinger».

«Hvis navnet Westerdals dør ut, vil det være et stort tap for tidligere og nåværende studenter. Høyskolen Kristiania bør vite hva som ligger i det navnet. Ett sted må «de kule taperne» få være og passe inn. Westerdals er det stedet», skriver hun i en SMS til Universitas.

Om Tusvik hadde vært student i dag, ville hun ikke vært særlig fornøyd om navnet ble svekket: «Jeg hadde såklart vært rasende. Westerdals lever best på navnet sitt. Sånn har det alltid vært».

Inkluderende miljø

Alle er derimot ikke negative til sammenslåingen av logoene. Tverrfaglighet er en av ambisjonene for Kristiania og en av fordelene ved å samle flere skoler under samme tak, mener Erica Marie Kunz-Skrede.

Hun er leder av studentforeningen Studentunionen ved Kristiania og har tro på at logosammenslåingen kan skape samhold og tilhørighet mellom de ulike avdelingen og styrke Kristiania sin posisjon i fagmiljøet.

– Studentunionen har jobbet mye de siste to årene med å få et stort og inkluderende studentmiljø. Ettersom Kristiania har flere spredte campus, kan det være utfordrende å skape enhet blant studentene, tror Kunz-Skrede.

På sikt håper hun logosammenslåingen vil bidra til dette. Hun anerkjenner samtidig at enkelte studenter ikke er like begeistret for logoendringen, men forsikrer at instituttnavnene vil bestå.

– Kannibalisering

– Da vi gikk fra å være en liten reklameskole til å bli en del av noe større, ble det vedtatt en strategi: Alt skulle innlemmes under én paraply. Denne strategien har sine slagsider, mener førstelektor ved Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design Liv Evjan.

– Når en stor organisasjon kjøper opp flere skoler som har hver sin identitet, så er det også økonomiske intensiver for å samle kommunikasjonen ut. Hun mener det er et problem at kommunikasjonen utad ikke når fram til de ønskede målgruppene, og at Kristiania snakker generisk til dem Westerdals snakket spesifikt til.

Generisk kommunikasjon: Liv Evjan er førstelektor ved Westerdals Institutt for kreativitet, fortelling og design. Hun mener Kristianias kommunikasjonen utad er for generisk.

– Det blir som om Orkla skulle selge alle produkter helt likt, Grandiosa og Zalo i en og samme reklame, sier hun. Rekrutteringen til Westerdalsprogrammene har gått tilbake etter at de ble kjøpt opp av Kristiania. Evjan mener en av årsakene er «skolens kannibalisering».

– Det blir opprettet flere program som ligner litt på våre. For eksempel har Fagskolen Kristiania ved tildeling fra Kunnskapsdepartementet hatt et gratis toårig utdanningsprogram som konkurrerer med den treårige utdanningen ved Westerdals institutter.

Når utdanningene heter det samme, fører det til at skolen internt kjemper om de samme studentene, mener Evjan.

Evjan har forståelse for at studentene blir irriterte over at Westerdals-navnet forsvinner i skyggen av Kristiania, og mener det er legitimt at studentene er sinte og redde for at utdanningen blir «generisk og utvannet».

Samtidig påpeker hun at lærerne fremdeles bygger det same gode studiemiljø: – Vi lærere er ikke i harnisk over at Westerdals-logoen forsvinner, innad ivaretar vi den gode undervisningen. Selv om vi gjerne vil ha navnet tydeligere frem.

Skal styrke merkevaren

«Alle ansatte skal kjenne godt til at Kristiania skal bli et universitet bestående av fire fagområder, der Westerdals-studiene inngår i kunstfagene», skriver markeds- og kommunikasjonsdirektør Stein Oddvar Evensen i en e-post til Universitas.

Han forteller at formålet med logosammenslåingen er å skape en mer enhetlig profil utad, og at det skal hjelpe dem å kommunisere som en helhetlig utdanningsinstitusjon. «Det er vanskelig med seks ulike varemerker».

Kristiania har mål om å bli det første private arbeidslivsuniversitetet innen 2030 og logosammenslåingen er en del av den prosessen, forklarer Evensen. Det skal bidra til å skape en felles forståelse av hva Kristiania er.

En av Kristianias ambisjoner er mer tverrfaglighet ved institusjonene. Evensen understreker at Westerdals ble kjøpt opp av Kristiania i 2017. Siden da har disse studiene eksistert under paraplyen Høyskolen Kristiania.

«Det er altså 5 år siden navneendringen fra Westerdals til Kristiania ble gjort».

Evensen er fremlagt Westerdals-studentene og førstelektor Evjans meninger. Han svarer følgende: «Vi har registrert noe misnøye ved dette gjennom sosiale medier. Om det er tidligere eller nåværende studenter som ytrer seg der, er jeg ikke sikker på.

Men de som har studert disse fagene hos oss de siste 5 årene, er nok godt klar over at Westerdals-navnet fortsatt lever på institutt-nivå, gjennom Westerdals institutt for film og medier og Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design»

Tidslinje

  • 2012: Høyskolen Campus Kristiania blir en samlet høyskole. Markedshøyskolen, Norges Kreative Fagskole og Norges Helsehøyskole organiseres som fakultet, mens NKS Nettstudier og Aktiv Læring forblir virksomheter
  • 2016: Skolen bytter navn til Høyskolen Kristiania
  • 2017: Kristiania kjøper Westerdahl School of Arts, Communication and Technology
  • 2019: Kristiania kjøper Musikkteaterhøyskolen og Norges Dansehøyskole
  • 2020: Fagskolen Kristiania, datterselskapet til Høyskolen Kristiania, kjøper moteskolen Esmod. De kjøper også aksjene til Bårdar Akademiet
  • 2021: Fagskolen Kristiania kjøper opp Bilder Nordic School of Photography
  • 2022: Høyskolen Kristiania samler alle logoer under én og markedsfører seg selv utelukkende som Kristiania for å styrke merkevarelogoen.
Powered by Labrador CMS