
Hip hop inntar Blindern
Blindern er ikke lenger rapp-fritt område; en ny generasjon munnrappe trer frem!
For drøye to år siden kunne Universitas melde om få hiphop-ere på Blindern. En av årsakene som ble nevnt var at hiphop-identiteten ikke var forenlig med den mer sofistikerte og raffinerte sjargongen som regjerte ved Universitetet. Da gjaldt det å være «enkel og tøff» i rap-miljøet.
I dag er tendensen snudd, blant annet takket være den venstreorienterte, mer intellektuelle hiphop-en som har vokst frem de siste årene. I Norge er denne trenden først og fremst gjort synlig av gruppa Gatas Parlament, men STUDiO-aktuelle Karpe Diem er også en del av denne bevegelsen.
– For oss gjelder det ikke å være enkel og tøff, men å rappe om ting som betyr noe. Å rappe svada blir kjedelig i lengden, sier Magdi Ytreeide Abdelmaguid fra Karpe Diem.
Ifølge Magdi var det sulten etter kunnskap som fikk ham til Blindern, da spesielt innen politikk og arabisk kultur og språk.
– Studiene inspirer meg, og gir meg flere ting å rappe om, sier han.
Magdi har også måttet tåle kritikk for sin tilværelse som hiphop-er og student.
– En venn beskyldte meg for å bedrive «Blindern-rap», fordi vi brukte masse fremmedord i tekstene våre, sier han.
Lite ghetto
Lars Mørch Finborud fra gruppa Uro er enig i at den intellektuelle rappens fremgang har mye å si for at flere hiphop-ere figurerer på Blindern, men mener først og fremst at det skyldes en generelt økende popularitet.
– De som begynner på Blindern nå, har i større grad vokst opp med hip hop. Det henger sammen med at musikksjangeren er mestselgende i verden, forklarer Lars.
Videre sier han at hiphop-stereotypien basert på vold og vanskelige kår ikke uten videre kan overføres til rike Norge.
– Norske rappere er ikke «ghettokids» som gir blanke i utdanning. De fleste hiphop-ere i Norge kommer fra middelklassen, hvor det er helt vanlig å få seg høyere utdanning, sier Lars.
Hiphop-artisten Magne Flemmen, bedre kjent som Definite, mener imidlertid at hip hop alltid har vært forenlig med Blindern.
– Jeg kjenner ikke til noen «regler» innen hip hop som sier at en ikke kan studere, sier han.
Gravøl for hiphop-radio
På fredag inntar Karpe Diem og Definite med flere Betonghaven for å feire og ta farvel med radioprogrammet Yo!McT! Programvert McT, eller Trine Sollie, som hun heter utenom radiobølgene, presiserer at årsaken til nedleggelsen ikke har med få lyttere å gjøre.
– Det er utrolig trist, men jeg har rett og slett ikke tid til å fortsette med programmet. Jeg satser på å komme tilbake på et vis. Petres Håkon Moslet synes det er et kult programkonsept, hinter hun uten å kommentere forholdet ytterligere.
Trine skylder hovedsakelig på utdanningsbølgen som årsak til at flere hiphop-ere tråkker Blindern.
– Det er jo flere som velger å ta utdanning generelt sett. Dessuten er hip hop blitt den nye rocken, sier hun.
Men Trine trekker også frem den venstreorienterte rappen som en avgjørende faktor.
– De har skjønt det. Kunnskap er positivt!