LANGT: Man må gå mange etasjer når heisene er ødelagte i studentboligen.

Heiskaos i SiO-bolig

Studenter i SiO-boliger forteller om heiser som stadig blir ødelagt og som er ute av drift i flere måneder. – Man føler seg mer isolert, forteller student som bor i tiende etasje.

Publisert Sist oppdatert

–Tre måneder uten heis når du bor i syvende etasje er lenge, sier informatikkstudenten Juni Knain (20).

Hun har blitt sterk i beina de siste månedene etter at heisen i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) sin studentby på St.Hanshaugen stoppet i begynnelsen av september. 

Nå reagerer hun på at SiO ikke varslet beboerne om at heisen skulle ta ytterligere en måned å reparere før dagen den skulle ha stått ferdig. 

Følte seg glemt 

Knain forteller at heisen har hatt problemer siden hun og samboeren flyttet inn i fjor sommer. 

– Det var ofte en uke her og der hvor vi ikke hadde fungerende heis. Vi fikk beskjed fra SiO et par ganger, men det var flere ganger vi ikke fikk beskjed om hvor lenge den skulle være i ustand, sier hun. 

Når man må gå ti etasjer opp og ned, går det på bekostning av motivasjonen til å forlate bygget

Julie Fredrikke Samuelsen (20), beboer i Kringsjå studentby

Dagen heisen skulle stå ferdig fikk hun og de andre beboerne i Hans Ross Gate 3 beskjed om at heisen ville ta ytterligere 29 dager å reparere.

– De kunne jo varslet om det før. Det føltes ut som at de hadde glemt at de måtte si ifra, og kom på det i siste liten, for dette må de jo ha visst om en stund, sier hun. 

Familien må vente

– Man blir frustrert. For meg går det jo stort sett greit å gå opp trappa, men for andre er det verre. For eksempel folk som må bære barnevogner opp og ned trappene, sier Juni. 

 Mangelen på heis har også ført til at de har måttet utsette besøk av Junis besteforeldre. 

– Jeg har jo lyst til å få dem på besøk, og de har lyst til å komme på besøk, men så har vi måttet utsette det igjen, fordi de ikke kan gå opp syv etasjer, forteller hun. 

– Ødelagt med en gang

Også på Kringsjå studentby har det vært heistrøbbel i høst. Masterstudent i folkerett Johanna Fähnrich (24) forteller Universitas at det har vært problemer med heisen i Olav M. Troviks vei 70 siden hun flyttet inn i åttende etasje i august. 

– Så ble den ødelagt i begynnelsen av oktober. Siden da har den vært reparert flere ganger, men så blir den alltid ødelagt med en gang, ofte samme dag, forklarer hun. 

Kondisjon: Universitas fikk kjent på kondisen da de skulle intervjue Juni i hennes studentbolig i 7.etasje.

Julie Fredrikke Samuelsen (20) bor i tiende etasje i samme bygg på Kringsjå, og forteller Universitas på telefon at hun synes det har kommet lite informasjon om heisreparasjonene fra SiO. 

– Vi har fått veldig lite beskjeder om hva som skjer, forteller hun. 

I tillegg til at det kan være tungt å bære ting opp trappene, påpeker Samuelsen de sosiale konsekvensene livet uten heis kan ha. 

– Når man må gå ti etasjer opp og ned, går det jo på bekostning av motivasjonen til å forlate bygget. Man føler seg mer isolert. 

1.november fikk beboerne på Kringsjå e-post om at heisen skulle ta lengre tid å reparere, og fikk i samme e-post beskjed om at de med helsemessige utfordringer som trengte spesiell tilrettelegging skulle ta direkte kontakt med SiO kundeservice. 

– Men flere uker hadde allerede gått uten at vi hadde fått vite dette, forteller hun. 

– En glipp

I en e-post til Universitas skriver Elin Øvstebø Birketvedt, som er fungerende boligdirektør i SiO, at det har skjedd en glipp i kommunikasjonen til beboerne i studentbyene.

– Det er veldig forståelig at beboere blir frustrert over å få sen beskjed, og vi skulle helt klart ha informert tidligere, skriver hun til Universitas. 

SiO opplyser om at forsinkelsen i bygningsarbeidet skyldes forsinket levering av materialene til de nye heisene, noe beboerne på St.Hanshaugen fikk vite 1.november.

 – Vi skifter ut heisen i bygget med en moderne heis, og det vil gi bedre heiskapasitet og god driftssikkerhet når arbeidene er ferdige, skriver Birketvedt videre. 

– Det er et viktig mål for oss at beboerne skal oppleve at de får god informasjon. Denne gangen har vi ikke lykkes helt med det, og da må vi bare bruke kritikken til å bli bedre, skriver hun avslutningsvis. 

Universitas har fått innblikk i kommunikasjonen mellom SiO og beboerne på studentbyene ved St.Hanshaugen og Kringsjå angående heis-arbeidet.

Powered by Labrador CMS