Studenter frykter billettkontroller og økte priser:
– Man velger mat istedenfor billett
Månedskortet blir stadig dyrere. – Klimafokus og kollektivtransport har plutselig blitt en riking-greie, sier «Line».
I desember i fjor lanserte Ruter en enormt populær kampanje, hvor prisene på månedskort ble drastisk redusert. Et månedskort kostet da 299 kroner for en student, sammenlignet med 488 kroner. Salget av månedsbilletter økte med 50 prosent under kampanjen, ifølge Ruter.
Kollektivtransport i Oslo hadde opplevd sjokknedgang i antall reisende etter pandemien. Kampanjen var et forsøk på lokke Oslo-folk tilbake til buss, trikk og t-bane.
MDG-byråd for samferdsel Sirin Stav betegnet prisdumpingen som en «førjulsgave» til Oslos folk.
Men gleden ble kortvarig.
Fra 1. januar kostet månedsbilletten for studenter igjen 488 kr, og 30. januar i år økte Ruters billettpriser nok en gang. Nå må studenter punge ut 511 kroner i måneden for å komme seg rundt i Ruters sone 1. Prishoppet kommer på toppen av en dramatisk prisøkning i resten av samfunnet.
Det setter sitt preg på en allerede svært presset studentøkonomi. Nesten en av tre studenter i Oslo-området oppgir i Shot-undersøkelsen fra 2022 at de ikke ville klart en uforutsett utgift på 5000 kr.
– Manglet jobb og penger
For noen kan det derfor friste å snike heller enn å betale månedskortet.
Universitas har snakket med studenten «Line», som ønsker å være anonym. Hun har sneket store deler av tiden siden pandemien begynte, og anslår å ha spart rundt 3000 kroner.
– Jeg begynte å snike fordi jeg manglet jobb og penger. Det var perioder jeg bare hadde en sparebuffer å klare meg på, og da ble jeg veldig stresset.
Hun forteller at økonomien ble presset i perioder der hun ikke hadde jobb. I tillegg ble leien satt opp.
– Når alle pengene gikk til leie og andre faste utgifter, så satt jeg kanskje igjen med 1500 kr i måneden. Da var det klart at 500 kroner til månedskort ble veldig mye.
Hun kjøpte billett under kampanjen i desember i fjor. Hun er klinkende klar på hva som må til for at flere studenter skal kjøpe billett.
– Det må bli billigere. Når det koster over 500 kr, så er det for de fleste studenter en stor andel av pengene de har for å klare seg per måned.
– Synes du prisene fra desember i fjor burde gjelde fortsatt?
– Ja, absolutt. Det burde vært en slags symbolsk sum for kollektivtransport. Det er en egenverdi i at man har muligheten til å bevege seg rundt i sin egen by og at man ikke er avhengig av å ha bil. Det er et grønt skifte.
MDG-politiker skylder på Viken
Det er nettopp det grønne skiftet MDG hadde i tankene da samferdselsbyråd Sirin Stav lanserte kampanjen i fjor. Men da den grønne gleden ble kortvarig, lover hun nå en storstilt satsning på kollektivtransport fremover.
«Jeg ønsker å gå til valg på permanent billigere månedskort», skriver Stav til Universitas på e-post.
«Vi vet at de med minst å rutte med er de som er mest avhengig av kollektiv. Det å kutte prisene er både sosialt omfordelende og bra for miljøet», fortsetter hun.
Billettpriser og kollektivtransport er heftig debattert i Oslo-politikken. Men billettpriser vedtas ikke av tigerstadens politikere alene. Siden Ruter eies av både Oslo og Viken fylkeskommune, kan ikke MDG i Oslo på egenhånd sette ned billettpriser.
Miljøpartiet har møtt sterk motstand fra blant annet Høyre.
«Viken har ikke gått med på å kutte prisene eller akseptere egne priser i Oslo. Dette har vi tatt opp med Viken gjentatte ganger, uten å få gjennomslag, før vi til slutt fikk Viken med på å kutte prisen på enkeltreiser fra april i år. Det skjer etter et budsjettforlik mellom fylkesrådet i Viken og blant andre MDG», skriver hun.
«Hvorfor fikk dere da likevel satt ned prisen på månedsbillett under kampanjen i desember i fjor?»
«I det samme budsjettforliket fikk jeg også samtykke fra Viken, som nå styres av Ap og Sp, til at vi kunne gjennomføre den tidsavgrensede kampanjen jeg med lavere pris på månedskort før jul.»
50 prosent økning i billettsalg
«Det ble solgt 209.000 30-dagersbilletter i kampanjeperioden. Det er omtrent 50 prosent mer enn vi normalt selger på samme periode, uten rabatt».
Det skriver Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter, i en e-post til Universitas.
Ruter kan likevel melde om tap.
«Mersalget av billetter klarte likevel ikke å jevne ut inntektsgapet, og vi tapte ca. 17 millioner kroner på kampanjen. Det er Oslo kommune og byrådsavdelingen for Miljø og samferdsel som dekker dette tapet/kostnaden».
MDG-byråden Sirin Stav sa til Aftenposten i fjor at hun mente at flere avganger var viktigere enn billigere billetter.
«Nå viser resultatene at antall solgte månedsbilletter totalt økte med 50 prosent under kampanjen. Mener du fortsatt at flere avganger er viktigere enn lav pris?»
«Et godt tilbud er veldig viktig, og dette byrådet har sørget for flere tusen flere kollektivavganger og en storstilt satsing på nye kapasitet-sterke trikker, nye elbusser og utvidelse av T-banen. Vi må gjøre begge deler – både styrke tilbudet og kutte prisene.»
Mat eller månedskort?
Studenten «Line» tror imidlertid prisene bør få størst fokus. Hun sier at en dårlig studentøkonomi har en klar sammenheng med sniking.
– Jeg tror ikke det er noen som er imot å kjøpe en kollektivbillett som varer en måned, fordi man bruker jo åpenbart kollektivtransport i Oslo. Men problemet er jo at når det blir så dyrt, så er det ikke en kostnad som du kan sidestille med mat og leie og sånne ting, sier hun.
– Må man velge mellom å spise eller kjøpe månedskort, er det åpenbart at man velger mat istedenfor billett.
Hun trekker frem den drastiske prisøkningen i samfunnet generelt, som hun tror går hardt utover studentøkonomien.
– De fleste har jo fått leien økt. Det har jo vært økte strømpriser for mange i mange måneder nå.
«Line» mener det kan sette mange i en svært vanskelig situasjon.
– Hvis du må velge mellom å spise og betale leie, og kjøpe månedskort, så velges det siste bort, sier hun, og utdyper:
Klimafokus og kollektivtransport har plutselig blitt en riking-greie. Nå må man plutselig være rik for å ikke bli et klimarasshøl.
Studenten «Line»
– Klimafokus og kollektivtransport har plutselig blitt en riking-greie. Nå må man plutselig være rik for å ikke bli et klimarasshøl.
– Faen
Er du ikke rik nok til å betale billetten, kan du imidlertid bli en stor inntektskilde for Ruter.
«Inntekten fra billettkontrollen er i 2023 budsjettert til 73 millioner kroner. Kostnadene ved billettkontroll er budsjettert til 150 millioner kroner», informerer pressevakt Dahl Johansen fra Ruter. Han forklarer den store kostnaden med at den er nødvendig for å sørge for at folk betaler billetten.
For å ta sånne som Line – de som begynte å snike under pandemien – har Ruter økt mengden billettkontroller betraktelig den siste tiden. Line forteller om stressende kollektivreiser der hun alltid måtte være på vakt.
– Da jeg så billettkontrollører komme ned gangen, tenkte jeg: «Faen, dette gidder jeg ikke». Så løp jeg enten av trikken eller skyndte meg og kjøpte en billett. Men det var 40 dritsure kroner.
Nå har Line månedsbillett fast, og slapper litt mer av på trikketur gjennom byen. Hun er tydelig på at det er en luksus ikke alle kan unne seg.
– Jeg har månedskort nå mest fordi jeg fikk litt mer penger igjen, og så er det en større frihet å kunne ha månedskort.
– Det er en lettelse å kunne kjøpe det, avslutter hun.