Frivillighet i konkurransens tid

Studentforeningene i Oslo har ressurser til å være konkurransedyktige i kulturhovedstaden, og alle problemene kan løses om bare flere engasjerer seg.

Publisert

Meldinga fra de frivillige ved DNS er klar: det er ikke nok å være aktiv, du må være aktiv på den riktige måten.

I 2013 var det ikke bare Det Norske Studentersamfund (DNS) som feira 200 år. Det gjorde også den aktive student. Samtidig var 2013 året generalforsamlinga i DNS valgte å stille mistillit til et medlem av styret – en hendelse ingen kan huske sist inntraff. Man kan mene hva man vil om Amir Reza, men ingen kunne protestere på at han hadde vært mer aktiv på huset enn det som kunne forventes av vervet hans. Meldinga fra de frivillige ved DNS er klar: det er ikke nok å være aktiv, du må være aktiv på den riktige måten.

Det er klart at engasjement ikke er nok når man skal sitte i styret til en så stor organisasjon. En må også være kompetent i arbeidet en gjør. Men en forutsetning er at det er nok konkurranse om vervene, så de dyktigste kan velges. Dette er et grunnleggende paradoks i student-Oslo: behovet for å levere produkt av tilfredsstillende høy kvalitet, og mangelen på studenter med engasjementet som er nødvendig for å gjøre det frivillig. De to største farene ved dette er at man kan få ukvalifiserte personer i viktige verv, og at de eneste som er villige til å ta disse vervene er de berykta «CV-rytterne».

Oslo har et bredt kulturtilbud, så for å være konkurransedyktige, må også studentforeningene tilby stabilt gode produkter. Medieforeninger som Radio Nova og Universitas har innsett at de må ha lønna stillinger for å opprettholde tilbud med jevn kvalitet. Studentersamfundet har faste ansatte for å drive bar- og konsertdrift på Chateau Neuf, men det skal ikke være umulig å drive studentaktivitet på et reint frivillig nivå – man får det jo til ellers i landet. Da kan heller ikke problemet bare være at studenter må ha deltidsjobb for å sikre seg en akseptabel levestandard.

Studentforeningene i Oslo har ressurser til å være konkurransedyktige i kulturhovedstaden, og alle problemene kan løses om bare flere engasjerer seg: flere frivillige betyr spredning av oppgaver, som betyr at sjøl de tyngste vervene blir mindre krevende, og derfor mer attraktive, og tiltrekker seg flere kandidater. Slik kan de mest egna kandidaten velges.

Powered by Labrador CMS