UiO svikter sine kronisk syke studenter
"At universitetet nå nekter å legge ut forelesninger er helt utilgivelig", skriver Embla Imset i dette innlegget.
Forrige uke hadde [Universitas en sak](aa) om at SV-fakultetet nekter å ta opp forelesninger. Som kronisk syk student reagerer jeg kraftig på at undervisningsleder Bjørn Høyland ved institutt for Statsvitenskap skriver at selv om han forstår at det er positivt for syke studenter at forelesninger tas opp «er vår oppfatning at de negative sidene ved opptak er såpass store at dette ikke veier opp for de positive sidene». Dette finner jeg direkte skammelig.
Jeg blir provosert over at et tiltak, som er så enkelt å gjennomføre og har så stor positiv virkning for mange studenter, ikke blir brukt.
Les også: "Benken til Carl von Linné ved Oslo Botaniske hage"
For et år siden var nyhetsbildet preget av flere saker om studenter med ulike utfordringer som for første gang i studieløpet kjente på mestringsfølelse fordi de endelig klarte å fullføre emner og grader, takket være digital undervisning og hjemmeeksamen. Undertegnede klarte å fullføre bachelorgraden i Biovitenskap fordi digital undervisning gjorde det mulig. Å kunne sette forelesningsopptaket på pause, spole tilbake eller senke tempo på forelesningen er helt uvurderlige verktøy. At universitetet nå nekter å legge ut forelesninger er helt utilgivelig. Jeg blir provosert over at et tiltak, som er så enkelt å gjennomføre og har så stor positiv virkning for mange studenter, ikke blir brukt.
Når SV også planlegger å kutte det digitale tilbudet er det helt tydelig at ledelsen ikke har satt seg inn i hvor god ressurs dette er for kronisk syke studenter, for småbarnsforeldre, studenter som tar overlappende emner og studenter som jobber ved siden av. Dette er også et tiltak alle studenter vil dra nytte av.
Når frafall av studenter samtidig er et problem, vil jeg stille spørsmål ved om det kan være sammenheng mellom lite fleksibelt studietilbud og det store frafallet? Jeg er sikker på at dersom UiO hadde hatt et bredere hjelpetilbud ville jeg nå ha kommet mye lenger i utdannelsen min. Undersøkelser viser dårlig psykisk helse blant studentene. Hadde dette også endret seg hvis studentene kunne ta bedre hensyn til egen helse og dagsform?
Det gjennomgående argumentet imot podkast av forelesninger ser ut til å være frykten for at studenter ikke skal møte opp fysisk. Ikke bare har korona vist at dette ikke er tilfellet, men noe er fundamentalt galt med systemet når universitetet setter forelesernes komfort over studentenes mulighet til utdannelse.
Jeg håper ledelsen ved SV tar innover seg at ved å slutte med digital undervisning og forelesningsopptak, dreper de utdanningsmuligheten til allerede kjempende studenter.
Les også: "Idrett foran menneskerettigheter"