Den degenererte student

Publisert

Her menes ikke degenerert i kroppslig forstand. Jeg vet ikke hvordan ståa er på den fronten, og jeg har heller ikke planer om å aktivt gå ut og skaffe meg empiri angående studenters helsetilstand. Jeg vil bare formidle mine tanker rundt studenters fremtreden i forelesningssalen.

På barneskolen ble vi drillet i konseptet skole. Dette var i alle fall min oppfatning etter ikke så mange dagene på den første institusjonen; læreren er den som snakker. Eleven er den som sitter stille på plassen sin og tar i mot hjerneføden enten han liker det eller ikke. Skole var liksom obligatorisk da.

Ved Universitetet i Oslo (og alle andre universiteter og høyskoler) er det ikke slik. Man har nå selv valgt å gå på skole. Mange tidligere klassekamerater har skjønt at skole ikke ligger til deres natur, og de begynte å jobbe i stedet. Tidligere har jeg tenkt at disse menneskene var «dumme». Men jeg skjønner jo nå at det kan være fint at folk gjør det de liker best, eventuelt velger vekk det de liker minst.

Er det bare jeg som mener at det er respektløst overfor en foreleser å begynne å pakke sammen lenge før vedkommende er ferdig med å forelese?

Gjennom de 9 obligatoriske årene i grunnskolen fikk jeg òg med meg at man bør utøve respekt for læreren. Ikke bare fordi han eller hun er eldre enn deg (for alder har vel ingen betydning i denne konteksten...?), men fordi han/hun i det hele tatt gidder å være der for å hjelpe deg på veien til noe. Nå, som student ved UIO, føler jeg at mye av denne akk så grunnleggende lærdommen om noe så banalt som hvordan man skal oppføre seg i skolesituasjonen har falt i fisk. Er det bare jeg som mener at det er respektløst overfor en foreleser å begynne å pakke sammen lenge før vedkommende er ferdig med å forelese? Eller er det bare det at studentene ikke er oppmerksomme på dette? Bør man ikke kunne forvente at studenter skal holde de uskrevne normene om hvordan man oppfører seg i rollesettet student-foreleser når man selv har valgt å være der?

At elever i grunnskolen ypper seg må man på en måte regne med, da dette er obligatorisk skolegang, og ikke selvvalgt. Alder og hormoner kan selvsagt óg være utslagsgivende i grunnskolen. Men hvis det er slik at alder og hormoner fortsatt er de variablene som er utslagsgivende i form av at de styrer studentenes atferd. Ja, da skal jeg heller gå med på at det er greit å pakke sammen sekken lenge før den gamle, gråe foreleseren (med en meget redusert hypofyse) er ferdig med å prate.

Powered by Labrador CMS