Jentene kødder: Humorkollektivet har talt: Damer knuser gutta på obervant humor, ifølge dem.

Vil pakke gutta inn i kvinnehumorens myke pledd

Er det passé å snakke om «jente»- og «guttehumor»? Absolutt ikke, mener humorkollektivet Peak Performance. De vil dra humorsjangeren inn i det feministiske tussmørket.

Publisert

Peak Performance mener at unge jenter i årevis har blitt lært opp til å speile guttas humor, til tross for at jenter er «jævlig mye morsommere».

Humorkollektivet bestående av Eline Radharani Breitenstein (23), Signe Anker (22), Marie Guldteig (23), Helle Ryg Eia (23), Synneva Lindblad (22) og Anna Filips Hjarne (22) har som formål å lage humor på jentenes premisser. 

Damer er flinkere til å «spille ball» i humoren

Helle Ryg Eia (23)

Samtidig som jenter kastes på dør i den norske filmbransjen, prøver humoristene å holde flammen levende i en årevis lang debatt om likestillingsproblemet i egen bransje.

Men har likestillingdebatten i humornorge blitt noe klein? 

Medlem i humorkollektivet Marie Guldteig (22) mener det er helt klart at man har en ukultur å bryte med, selv om man ikke implementerer det i egen stand-up.

Oppvåking: – Men hva er egentlig morsomt, spør Guldteig. Hun mener at vi har en nedarvet humor som favoriserer guttene fremfor jentene.

Sulten på jenter 

Alle er sultne på jenter som kan lage god humor, mener Peak Performance, som har fått lov til å utvikle prosjektet sitt hos statskanalen.

Jentene i humorkollektivet møttes litt rundt forbi. Noen gikk på Westerdals, andre drev med revy eller musikal. Sauset sammen er jentene et sammensurium av kødden humor. 

– Mens våre mannlige kolleger ofte skriver vitser med punchlines, vil vi lage humor på en måte som er mer typisk for kvinner. Damer er flinkere til å «spille ball» i humoren, mener Helle Ryg Eia (23). 

Hun forteller at de helt ubevisst startet å peile seg inn på en feminisering av humorsjangeren. 

Feministisk oppvåkning 

– Jeg tror vi alle hadde en feministisk oppvåkning etter vår første forestilling sammen, sier Eia.

Når hun snakker om feminisering av sjangeren, mener hun å tilføre en god dose følelser og relasjonsdrama – noe hun synes mangler i tradisjonell humor. 

Marie Guldteig (23) forklarer hvordan gruppen trekker publikum inn i deres verden av humoristiske situasjoner og observasjoner, i stedet for bare å kommentere dem fra sidelinjen.

– Vi fikk en oppvåkning om hvorvidt vi faktisk syntes humoren vi vokste opp med var morsom, eller om vi bare lo fordi det var det vi hadde blitt fortalt, sier Guldteig og legger til: 

– Når man henger med venninnene sine, tenker man ofte: «Faen heller, det er jo jentene som er morsomst!»

Gutta avles opp til å tenke at jenter er lame 

Universitas skrev tidligere i mai en sak om at jenter blir kastet på dør i filmbransjen. På mange skuespillerlinjer er det flere kvinnelige søkere og studenter, men når det kommer til filmene, er det gutta som stjeler showet.

Mangfoldsrapporten fra NFI viser at i de mest innbringende filmene, er det menn som dominerer lerretet. Skuespiller Flo Fagerli (20) påpekte at selv kvinner ofte skriver fra et mannlig perspektiv for å få solgt prosjektet sitt bedre.

Vi fikk en oppvåkning om hvorvidt vi faktisk syntes humoren vi vokste opp med var morsom, eller om vi bare lo fordi det var det vi hadde blitt fortalt

Marie Guldteig (23)

Peak Performance kjenner seg igjen i dette. Humorkollektivet mener at den kvinnelige opplevelsen, formidlet via humor, ofte ikke treffer like godt hos guttene.

– Når jeg er i det radikale hjørnet, føler jeg at samfunnet, i all hemmelighet, oppdrar gutta til å tro at jenter ikke er like kule eller morsomme, sier Eia.

Hun mener at jenter, i motsetning til gutter, alltid tilpasser seg og vet nøyaktig hva guttene tenker, mens guttene famler rundt i mørket. De kan rett og slett ikke lese jenter slik jenter leser dem.

– Men dette tenker jeg bare når jeg er i det radikale hjørnet da, skyter hun kjapt inn. 

Peaker: Etter deres første humoroppsetning ble Peak Performance invitert inn i varmen av NRK.

«New wave» damerhumor

Peak Performance mener de har en annerledes og mer subtil tilnærming til likestilling på humorscenen. Signe Anker (22) beskriver dette som et «show, don't tell»-feministisk preg på humorsjangeren.

– Hva tror dere er forskjellen på kampen for likestilling i humor nå og før?

– Tidligere måtte man være mer tydelig på grunn av et tøffere miljø. Det har vært en tidsreise hvor pionerene banet vei og klart sa fra at de var kvinner, sier Anker.

– Er «kvinne i humordebatten» død? Er det noe man ikke vil snakke om lenger?

– Det er mange aspekter ved denne debatten. Man føler at man beveger seg bort fra det, men samtidig kritiseres de som ikke tar stilling. Vi måtte late som om vi var helt likestilte sosialt sett, forteller Eline Randharani Breitenstein (23) og legger til:

– Vi har hatt kvinnelige bautaer som har banet vei for oss. Nå kan vi leke på plassen de har ryddet for oss.

Powered by Labrador CMS