Feil fra Nordea

Rundt 1000 studenter har fått brev fra banken Nordea, som påstår at de ikke lenger er studenter, og dermed ikke har rett på fordelene med studentkontoen sin.

Publisert

Stian Revheim er en av studentene som fikk brev fra Nordea. I brevet står det at Nordea mener han ikke er student ved Universitetet lenger, og hvis han har byttet studiested, må han melde fra om det. Revheim har imidlertid studert ved Juridisk fakultet hele tiden. Han fant ut at det beste var å dra til banken for å vise frem semesterkortet sitt.

– Jeg syntes det var en merkelig måte å behandle kundene på, og lurte på om dette var et ritual jeg måtte gjennom hvert semester fordi Nordea ikke har bedre måter å finne ut om folk er studenter på, sier han.

Datatrøbbel

– Det hele skyldes en beklagelig feil. Det høres litt teit ut å skylde på dataproblemer, men i dette tilfellet er det sant, sier markedssjef i Nordea Oslo, Thorbjørn Pettersen.

Han forklarer at Nordea får lister fra Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), der det står hvem som ikke har betalt semesteravgift siden sist. På bakgrunn av disse listene sender Nordea ut et brev til dem det gjelder, der de enten må oppgi at de har byttet studiested, eller gi opp de fordelene som følger med studentkonto.

Sist Nordea samkjørte listene fra SiO med sine kundelister, skjedde det imidlertid en feil i Nordeas datasystem, og dermed fikk 1000 studenter beskjed om å bevise sin studentstatus.

Beklager og beroliger

Markedssjef Pettersen kan berolige Stian Revheim og andre studenter med at feilen nå er rettet opp, og at han i denne uken skal sende ut en rettelse til alle de berørte.

– Dette er jo ikke en kjempeviktig sak, men jeg har forståelse for at det skaper litt uro og bryderi når slikt skjer, sier han, og legger til at listene heretter vil bli dobbelsjekket før det går ut melding til studentene om at de må bevise sin at de er studenter.

Powered by Labrador CMS