Studenter føler seg snytt

Synkende utdanningskvalitet og dårlig behandling av studenter. Høyskolen Kristiania får kritikk for å neglisjere egne studenter i jakt på profitt.

Publisert

Høyskolen Kristiania (HK) har de siste årene kjøpt opp flere fagskoler, blant annet Westerdals og School of Fashion Industry (SOFI). HK overtok Westerdals i 2017, mens SOFI ble kjøpt opp i 2021. 

Siden overtagelsene mener flere studenter Universitas har snakket med at utdanningskvaliteten har sunket. De frykter det er et resultat av at HK prioriterer økonomisk profitt.T

Lite for penga 

HK kan vise til imponerende driftsresultater de siste årene. Deres samlede egenkapital har økt fra 247 millioner i 2017, til rundt 670 millioner kroner i 2023. For øvrig var stiftelsens årsresultat etter skatt rundt 167 millioner kroner i fjor. Tross HKs voksende lommebok, er flere studenter misfornøyde med deler av studiet.

– Jeg opplever ikke at pengene vi betaler, altså 110 000 kroner i året, reflekteres i mengden undervisning vi får. Jeg mener også at vi ikke får nok utfordringer. For meg virker det som dette gjøres for å redusere arbeidsmengden til underviserne, sier Io Cappelen Smith, som går andre året på manuslinja ved Westerdals. 

De flyttet oss fra gangen og opp en etasje, til en litt større gang i etasjen over

Mathias Blåsmo, tidligere motedesignstudent ved SOFI

Hun tror skolen gjør det enkelt å komme gjennom studieløpet, slik at de kan holde på så mange betalende studenter som mulig. Hun ser en liknende tendens i eksamenssystemet.

– Det skal veldig mye til for å stryke på eksamen. Jeg vet med sikkerhet at folk leverte inn eksamener i fjor med alvorlige feil uten å stryke. Det føles som om man betaler seg til en bachelor og at uavhengig om du faktisk lærer noe eller ikke, så består du, sier Smith.

Uoversiktelig

Hun opplever studiet som lite oversiktelig og dårlig organisert, noe hun tror skyldes mangel på faste ansatte.

– Det er svært få faste ansatte på linjen vår, da flere har sluttet de siste årene. Istedenfor å ansette nye undervisere fast, henter skolen inn midlertidige veiledere og undervisere. Også dette peker i retning av at pengene er viktigst. Jeg har ikke inntrykk av at vi har noen undervisere som har et overordnet perspektiv på hvordan bachelorløpet skal gjennomføres, sier Smith. 

– Har du snakket med noen tidligere studenter ved linjen om deres opplevelse av studiet?

– Ja. Etter å ha blitt fortalt hva slags undervisning vi har fått, mener flere fra de to kullene over oss at linjen har blitt drastisk dårligere på bare to år. Basert på det de har sagt, virker det som studiet blir dårligere for hvert år som går.

MISFORNØYD: Mathias Blåsmo (22) forteller at problemene først oppsto da klassen skulle flytte inn i HK sine lokaler.

Gang som klasserom 

Universitas har også snakket med Linn Huotarinen (23) og Mathias Blåsmo (22) som begge studerte motedesign ved SOFI fra 2021 frem til linjen ble lagt ned i 2023. Studietiden levde ikke opp til forventningene.

– Omtrent første skoledag fikk vi en overraskende beskjed. Læreren som tok oss imot sa: «Som dere vet har vi blitt kjøpt opp av HK». Det visste vi ikke. Så det hele startet med at vi enten måtte signere en ny kontrakt med HK eller miste studieplassen vår, forteller Blåsmo. 

Det første året på skolen var bra, mener de. Det var først da de flyttet til HK sine lokaler sommeren 2022, hvor blant annet moteskolen ESMOD også har sine lokaler, problemene oppstod.

– Vi fikk beskjed om at vi skulle få klasserom i samme etasje som ESMOD-studentene. Når vi omsider flyttet var klasserommet vi endte opp med ikke mer enn en gang, forteller Huotarinen.

– En gang?

– Ja, en gang de hadde satt opp to dører i. Det gikk ofte andre HK studenter gjennom klasserommet og forbi lærerne våre mens vi hadde undervisning. Det var vanskelig å følge med i timene på grunn av dette. Det er jo helt latterlig, sier hun.

Halvhjerta løsninger

Da klassen klaget på situasjonen var ikke skoleledelsens løsning det de hadde håpet på.

– De flyttet oss fra gangen og opp en etasje, til en litt større gang i etasjen over. Etterhvert fikk vi også lov til å låse dørene. Ledelsen sa at dette var det beste de kunne gjøre for å hjelpe oss, sukker Blåsmo. 

Utfordringene for studentene sluttet ikke der.

– Det viste seg at macene vi fikk fra HK ikke var sterke nok til å kjøre 3D-modelleringsprogrammet vi måtte bruke i undervisningen. Disse ble vi nødt til å klare oss med hele høstsemesteret, før vi omsider fikk nye PC-er etter å ha klaget en del.

Skuffende kompensasjon

Studentene sendte inn en formell klage til ledelsen i et forsøk på å få redusert studieavgiften. Nok en skuffelse lå dem i vente.

– Fikk dere kompensasjon for de ulike problemene som oppstod under studieløpet?

– Ja, men det var skuffende, sier Blåsmo. Vi etterspurte i den formelle klagen en reduksjon i studieavgiften. Det fikk vi beskjed om at de ikke kunne gi oss. Den eneste kompensasjonen vi fikk for klagene våre var 20 000 kroner som klassen kunne bruke på et sosialt arrangement. De fortalte oss også at de hadde gjort alt de lovet ifølge kontrakten vi hadde signert med dem. 

–nHva brukte dere disse pengene på?

– De endte vi opp med å bruke på avgangsvisningen vår, som Kristiania ikke hadde tenkt til å arrangere eller støtte. Dette pleide SOFI å arrangere før Kristiania overtok skolen. 

Til slutt forteller Blåsmo om inntrykket studentene sitter igjen med etter studietiden.

– For det første hadde vi en gjennomgående følelse av at vi ikke var verdt noe for ledelsen. For det andre virker det som at HK jakter profitt. Vi fikk veldig lite i forhold til det vi betalte for, det kjennes som en «money grab», sier han. 

– Noe mer fragmentert

Det føles ut som om at man betaler seg til en bachelor

Io Cappelen Smith, manusstudent ved Westerdals.

HK har blitt forelagt kritikken fra studentene, blant annet påstanden om at de prioriterer profitt fremfor kvalitet. På e-post til Universitas innrømmer instituttleder ved Westerdals institutt for film og medier, Synne Tollerud Bull at det har vært hyppigere bruk av vikarer. Hun forklarer dette med at deres faste ansatte har vært involvert i egne forskningsprosjekter. Hun viser også forståelse for studentenes opplevelse. 

– Selv om studentene har mottatt den undervisningen og oppfølgingen de har krav på, anerkjenner vi at det kan ha opplevdes som noe mer fragmentert enn tidligere, skriver hun.

Annelise Kiønig, rektor ved Fagskolen Kristiania, kommenterer situasjonen på SOFI i en E-post til Universitas:

 – Kristiania tok tilbakemeldingene som kom på alvor og vi hadde flere grundige møter med denne klassen i 2022 og det ble satt inn diverse tiltak. Dette ble akseptert av klassen og saken ble løst og avsluttet i desember 2022, skriver hun.

Videre nevner Kiønig noen av tiltakene som ble gjort.

– Dette er blant tiltakene vi gjennomførte: Bytte av klasserom, innkjøp av diverse utstyr, skap til studenter, tilbud om ekstra undervisning i programvare og tiltak for å styrke klassemiljøet i form av tilskudd til sosiale aktiviteter for klassen.

Den øverste ledelsen ved HK er forelagt kritikken som kommer frem i denne saken. Vi mottok ikke svar fra prorektor for utdanning ved HK, Sarah J. Paulsen, innen avisen gikk i trykken. Nettversjonen av denne saken vil imidlertid inkludere en kommentar fra henne. 

Powered by Labrador CMS