Ta mer metode

Publisert

I forrige utgave av Universitas skriver journalist Sirianne Dahlum om hvem universitetet skal være for. Jeg er enig i hennes beskrivelse av universitetets identitetskrise og utfordringer, men jeg vil ta forskningsmetoden i forsvar og snu hennes syn på metodefagene opp ned: Det er kanskje den mest relevante kunnskapen vi tar med oss inn i arbeidslivet!

De fleste bachelorprogram har ett eller to metodekurs, og det med god grunn. Selvfølgelig er metode nødvendig for en akademisk karriere, men enda viktigere er evnen til å innhente ny informasjon og kunnskap i arbeidslivet. Offentlig sektor har stort behov for utredninger, rapporter og analyser, og det samme har privat næringsliv. I tillegg er kunnskap om metode viktig for å kunne forstå og vurdere andres arbeid. For hvor kommer egentlig tallene og kunnskapen fra? Dahlum nevner bachelorstudenter ved statsvitenskap som «...vrir seg i smerte ved tanken på kurs i metode og statistikk», mens de gjerne møter opp til frokostdebatt (med Bernt). Men fakta, empiri og vår forståelse av folkemord, EU og innvandring bygger på vitenskapelig arbeid og forskningsmetoder. Det bør jo derfor engasjere studentene hva argumentene bygger på.

For å sitere en tidligere seminarleder i kvantitativ metode (sosiologi): «Lær dere SPSS og statistikk, så får dere jobb med en gang, garantert!» Og det er mitt stalltips til nye, usikre bachelorstudenter, ta gjerne et metodefag ekstra (!) Da får dere et sterkt konkurransefortrinn og hopper foran Sirianne Dahlum i søknadsbunken hos arbeidsgiver – og der kan det være mange søknader. For i motsetning til mange av de teoretiske fagene, så er metoden ganske universell, og kan brukes på tvers av sektorer og fagmiljø. Ønsker man derimot ikke forskningsmetoder, bør man heller revurdere universitetet som sitt studievalg.

PS. Jeg er forresten en av de studentene Dahlum beskriver som «...tradisjonelt har blitt værende på universitetene (...) fordi de har en dragning mot kunnskap på grensen til det patologiske».

Powered by Labrador CMS