Bachelorstudenter ved HF vil ha mer teori og metode
Studentutvalget ved Det humanistiske fakultet (HFSU) sendte før påske ut en undersøkelse for å kartlegge studentenes oppfatning av teori- og metodeundervisningen ved fakultetets bachelorprogram. Alle svarene vi har fått peker i én retning. Studentene er jevnt over misfornøyde med den nåværende tilstanden. Flere ønsker et tyngre innslag av teori og metodelære, både som selvstendige emner, og som innebygde komponenter i mer empiriske emner. Det er i det hele tatt et behov for å tydeliggjøre hva teori og metode i de forskjellige fagene innebærer, og hvordan det blir anvendt i praktisk forskning. En annen måte å forbinde det empiriske med det metodisk-teoretiske kunne for eksempel være å trekke inn mer konkret forskningsarbeid i bachelorutdanningen. Andre konkrete tiltak som bør vurderes er:
a) Tilbud om flere (minimum ett) teori- og metodeemner i løpet av studiene.
b) Større vekt på teori og metode innenfor de eksisterende rammer. For eksempel gjennom pensumutvalg eller gjennom forelesninger.
c) Generelt: Mer tydelig undervisning med flere eksempler og med større fokus på fagkritikk.
Med svakt grunnlag i fagenes fundamentale problemstillinger kan ikke minst overgangen til masterstudier bli hard. Det har eksempelvis blitt vist til at bachelorkandidater fra fremmede universiteter lettere tåler denne utfordringen, fordi de har et bedre teoretisk grunnlag enn mange UiO-studenter. En styrking av disse fagområdene ville muligens gjøre gjennomstrømningen til høyere nivå enklere, også ved Det humanistiske fakultet (HF).
På bakgrunn av de svar HFSU har mottatt, synes det med andre ord klart at teori- og metode bør styrkes på bachelornivå. Studenter med tyngre forankring i sitt eget fag vil for det første kunne bli bedre studenter. For det andre vil de kanskje også føle at HF gir en tydeligere kompetanseprofil enn det fakultetet per nå gir studenter på lavere grad.