Instituttet som ikke ville lære
«Vi ønsker ikke å forbedre oss selv eller bli forbedret, for da måtte vi jo først bli dømt for å ha mangler.»
Den franske forfatteren Albert Camus’ ord er som skreddersydd for den oppfatningen
vi sitter igjen med etter første semester som masterstudenter ved Institutt for
statsvitenskap.
Masterstudiet begynner med et krevende emne i forskningsmetode og statistikk på 30 studiepoeng. Høstsemesteret 2009 ble det tatt inn dobbelt så mange studenter, pensum var delvis nytt og seminarundervisningen ble begrenset til et minimum sammenliknet med tidligere semestre. Forutsetningene for et godt semester var med andre ord ikke de beste, og med et frafall på over 50 prosent er det liten tvil om at endringene har slått negativt ut for svært mange studenter.
Dette til tross, like før semesteret var over ble studentene gjort kjent med at det likevel ikke ville bli foretatt en evaluering av emnet. Hvordan tror Institutt for statsvitenskap at et fag, der annenhver student faller fra, skal kunne forbedres av seg selv? Instituttet begrunner det hele med at «pensum må gå seg til», og at det vil bli foretatt en evaluering av faget først høsten 2010 eller 2011. Begrunnelsen fremstår totalt ulogisk, særlig med tanke på at dette er et emne i forskningsmetode og forskningslogikk: Det er jo nettopp når endringer gjøres og prøveprosjekter igangsettes at man skal evaluere.
– Verken pensum eller faget i seg selv vil gå seg til uten tilbakemeldinger fra studentene.
Verken pensum eller faget i seg selv vil gå seg til uten tilbakemeldinger fra studentene. Med denne innstillingen til studentenes læringsutbytte, overrasker det ikke at instituttet heller ikke bryr seg om sitt eget regelverk: «Det foretas underveisevalueringer av emnet hver gang det arrangeres undervisning» heter det på emnets nettside.
Fagevaluering er en vinn-vinn-situasjon for studenter og for utdanningsinstitusjon. Fravær av evaluering kan i verste fall representerte en institusjonell ukultur som det på kort sikt er vanskelig å gjøre noe med. Vi unner ingen flere studenter en læringsopplevelse lik den vi opplevde, og synes det er galt at studenter skal føle seg som prøvekaniner for et institutt som åpenbart ikke vil lære. Derfor: Gjennomfør fagevaluering nå!