Nedlegger studieprogram:
Studentene føler seg ikke hørt
Før jul besluttet Oslomet å sette studieprogrammet i entreprenørskap på pause. Det har fått studenter til å reagere.
Entreprenørskapslinjen ved OsloMet ble tilbudt fra høsten 2022. Linjen var designet for å gi studentene forskningsbasert kunnskap og praktiske ferdigheter, slik at de kan starte en ekte bedrift eller et innovasjonsprosjekt.
Desember i fjor innkalte administrasjonen til et møte med studentene ved linjen. Tema for møtet var at ledelsen hadde bestemt seg for å sette opptak av nye studenter på pause fra og med våren 2025. Tross protester fra studentene.
Strategiske grep
Universitas møter Knut Almås Anfinset (30) og Brage Leander Johansen Sørum (31) på OsloMet. Anfinset er andreårsstudent og Sørum er førsteårsstudent på entreprenørskapslinjen. Anfinset forteller at studentene har vært misfornøyde med administrasjonen det siste året.
– Vi så tidlig at ledelsen gjorde noen strategiske grep som å bytte ut en del av
fagstaben og avsluttet samarbeidet med gründergarasjen uten at tilbudene har blitt dekket av andre samarbeid.
Anfinset så at flere strategiske valg ble gjort uten at det var noen god oppfølging i
etterkant. Flere av studentene var tidlig ute med å si ifra om misnøyen til ledelsen. De gikk gjennom alle instanser fra linjesjefen opp til rektor uten at de følte de ble hørt.
– Det er så mye informasjon som studentene ikke får tilgang på, vi har spurt om å få se budsjetter på hvordan linjen er driftet, men det har vi blitt nektet.
At studentene ikke får tilgang på budsjettene er et punkt av mange punkter de føler at de stanger hodet i veggen og at ledelsen ikke spiller på lag med dem.
– For å få søkt om å starte en linje må man ha tenkt gjennom hvordan linjen skal funke, hva innholdet skal være, hvordan det skal driftes, hvilke ressurser de har og hva de trenger, sier Anfinset.
Enige om å være uenige
At linjen skulle settes på pause kom overraskende på Sørum. Samtidig føler han at utfallet er forståelig.
– I all den tiden en prosess er så flytende og så usikker vil det også så usikkerhet blant studentene. For vår del opplever vi kommunikasjonen som relativt ryddig, sier han.
Sørum forklarer videre at han har forståelse for at ledelsen synes det er et sensitivt tema hvor man har lyst til å vurdere de fleste alternativer før man informerer om valgene som er tatt til studentene.
– Det fine med masteren er blant annet mangfoldet av studenter som kommer. Det er en del av styrken til linjen, sier han.
Jeg ønsker ikke at linjen blir satt på pause, men jeg har forståelse for at det har skjedd
Brage Leander Johansen Sørum (31), entreprenørskapsstudent ved Oslomet
Sørum understreker at han mener foreleserne er kompetente og at det faglige nivået er veldig bra. Han tror dette vil fortsette til han har avsluttet graden sin. Selv om studentene ikke fikk gjennomslag, følte han at ledelsen besvarte spørsmålene i den grad de kunne besvares.
– Vi opplever at vi er ivaretatt. Jeg ønsker ikke at linjen blir satt på pause, men jeg har forståelse for at det har skjedd, sier han.
Anfinset er enig at kritikken ikke er rettet mot det faglige, men mot administrasjonens håndtering av linjen det siste året.
Skal vi bruke ressursene vi har klarer vi ikke gi høy nok studiekvalitet
Ingvild Stakkevold Reymert, instituttleder ved Handelshøyskolen Oslomet
Utgifter høyere enn inntekter
Instituttleder på Handelshøyskolen ved OsloMet Ingvild Stakkevold Reymert svarer på vegne av OsloMet. Hun erkjenner at entreprenørskapslinjen er et viktig studie for Oslomet, men forklarer at nedleggelsen handler om at utgiftene ble høyere enn inntektene.
– Skal vi bruke ressursene vi har klarer vi ikke gi høy nok studiekvalitet, derfor tar vi en pause i bakken og gjør en vurdering internt for å se hvordan vi kan sikre høy studiekvalitet innenfor våre økonomiske rammer.
Hun sier videre at studentene og ledelsen har ulik opplevelse av situasjonen.
– Vi har hatt masse kontakt med studentene ved linjen. Vi skjønner at de opplever at de ikke har fått gjennomslag for de sakene de er opptatt av, men vi har hørt dem, sier hun.
Reymert understreker at innspillene fra studentene er tatt på alvor og at det har vært viktig for ledelsen, men at det er en forskjell mellom å bli hørt og det å få gjennomslag.
Anfinset sin kritikk er spesielt rettet mot at ledelsen ikke evner å følge opp det som skulle være et satsingsprosjekt.
– De som jobber i organisasjonen burde ha entreprenørskapslinjen som en prioritet, det ligger i kjernen av den strategiske satsingen til OsloMet med tanke på innovasjon og utvikling.
Anfinset avslutter med at ledelsen ikke har klart å holde fast ved satsingen og at de burde ha stått ut stormen for å se hvordan linjen hadde blitt på sikt istedenfor å sette linjen på pause. Sørum sier seg enig i at ledelsen burde gitt linjen mer tid for å se resultatene linjen kunne skapt.