Ingen standardløsning

Publisert

Studentene skal i løpet av et studieløp oppleve ulike undervisnings- og vurderingsformer. Dette er viktig, ikke bare fordi studenter er ulike og skal få vist frem sine innsikter, kompetanse og ferdigheter på variert vis, men fordi evalueringsordningene må utformes slik at de harmoniseres med mål, innhold, arbeidsformer og organisering av studiene.

Dersom et slikt samsvar ikke er tilstede, har det lett for å bli vurderingene som overtar, i den forstand at det blir selve evalueringene eller eksamenene som blir stående i sentrum og ikke det som er målene for faget. Vi må bli enda flinkere til å oppfordre fagmiljøene til å tenke kreativt og nytt – se og lær av gode eksempler! Her er det ingen standardløsning vi kan anbefale, for alle fag har sine «særegenheter» som bør gjenspeile seg i undervisnings- og vurderingsformer.

– Det er ingen ting grunnleggende galt i å benytte firetimers skoleeksamen hvis det er tilpasset det faglige innholdet.

Med andre ord: Det er ingen ting grunnleggende galt i å benytte firetimers skoleeksamen hvis det er tilpasset det faglige innholdet. I tillegg bør det oppfordres til at studentene leverer inn skriftlige besvarelser, gruppearbeider, essays, har muntlige framlegg og så videre. Det er selvfølgelig avgjørende at korte skoleeksamener ikke tas i bruk fordi det er økonomisk lønnsomt, men fordi det er formålstjenelig og satt i en større sammenheng med underveisevaluering og tilbakemeldinger fra lærerne.

Undervisningen, det vi kaller læringsutbytte, og vurdering eller evaluering, må inngå i en helhet. Dette utelukker ikke automatisk skoleeksamen eller gjør dette til en «dårligere» form for eksamen.

Når UiO nå skal tegne opp en strategisk plan frem mot 2020, er bedre studiekvalitet en kjerne. Rektoratet har gått til valg på dette, og vil følge nøye opp det arbeidet som nå gjøres – til det beste for studentene.

Powered by Labrador CMS