Skipper, ta tak!
Har du kommet for sent i gang med eksamenslesingen og opplever at pensumbøkene stirrer anklagende fra hyllen? Fortvil ikke! Universitas er her for deg.
For noen er eksamen bare en milepæl i en strukturert plan, mens for andre er det siste innspurt etter et semester med alt annet enn jevn jobbing. Mange studenter kjenner uansett på stresset ved å forberede seg på kort tid.
Prorektor og professor i utdanning ved Oslomet Silje Fekjær og forfatter og studieteknikkekspert Olav Schewe deler sine beste råd til studenter som må ty til det gode gamle skippertaket.
Finn ut hva som teller
I syvende etasje på Oslomet deler Silje Fekjær sine erfaringer som forfatter og sensor. Hun er tydelig på at nysgjerrigheten er viktig.
– Jeg tror mitt beste råd er å finne ut hva som egentlig teller på eksamen. Hvordan vil de at vi skal skrive? Hva er det viktig å vise at jeg kan? Vær nysgjerrig, sier Fekjær.
Det kan fort gå godt
Silje Fekjær, prorektor for utdanning ved Oslomet
Fekjær anbefaler altså studenter å stille direkte spørsmål til forelesere eller sensorer for å få et klarere bilde.
– Spør hva som belønnes, og hva som skal til for å få de ulike karakterene. Det kan gjøre en stor forskjell, sier hun.
Når tiden er knapp, mener hun det er viktig å være strategisk. Hun råder studenter til å prioritere tidligere eksamensoppgaver for å avdekke hva som er viktig.
– Hvis du sitter en måned igjen og har lest nesten ingenting, begynn med eksamensoppgavene og analyser hva du kan og hva du trenger å jobbe med, sier Fekjær.
Hun trekker frem bedragersyndromet som en vanlig opplevelse blant studenter, særlig i eksamensperioden. Hun mener det er viktig å anerkjenne følelsen, men samtidig ikke la den ta overhånd.
– Mange studenter opplever en følelse av å skulle bli avslørt at de ikke har fortjent å studere, at de er en bedrager som ikke har noe med akademia å gjøre, sier hun, og legger til:
– Det er veldig mange folk som har klart seg utmerket i dette systemet, som også har vært livredde for å mislykkes. Det kan fort gå godt.
Fekjær understreker at håpløsheten man føler, ikke er en forsmak av hvordan eksamen kommer til å utspille seg.
– Graden av angst og panikk du føler er ikke nødvendigvis så veldig korrelert med hvordan det går.
Skippertak med en plan
Olav Schewe er forfatter av boken Superstudent. Han er tydelig på at en god eksamensperiode starter med å forstå eksamen.
– Se på tidligere oppgaver for å forstå hva slags type spørsmål som går igjen, og hvilke temaer som er viktigst. Det gir deg et klart bilde av hva du bør fokusere på, sier Schewe. Han poengterer at ulike fag krever ulike strategier.
– For eksempel i mattefag handler det om å løse så mange oppgaver som mulig, mens i teoretiske fag som ex.phil. bør du fokusere mer på å lese og reflektere over pensum, forklarer han.
Med viten om hva som forventes, anbefaler Schewe å lage en konkret plan for eksamensperioden.
– Tell antall lesedager du har igjen, og sett opp en realistisk tidsplan. Ved å strukturere dagene slipper du å bruke for mye tid på enkelte deler av pensum, sier han.
Tell antall lesedager du har igjen, og sett opp en realistisk tidsplan
Olav Schewe, forfatter av boken Superstudent
Ta pauser og sov godt
Både Fekjær og Schewe er enige om at pauser er viktige elementer i eksamensperioden. Schewe sammenligner hjernen med en muskel.
– Når du tar pauser, får hjernen tid til å konsolidere informasjonen. Litt som muskler som vokser under hvile etter trening, forklarer han.
Han anbefaler også fysisk aktivitet som en del av eksamensforberedelsene.
Når det gjelder søvn, påpeker Schewe at nettene før eksamen er avgjørende.
– Sørg for å få nok søvn to netter før eksamen. Mange sover dårlig natten før fordi de er nervøse, men god søvn i forkant kan veie opp for dette, sier han.
Med ekspertenes råd kan eksamensperioden bli mindre kaotisk – og kanskje til og med vellykket. Som Silje Fekjær sier:
– Det kan fort gå godt.