Drømmende og direkte

En melankolsk skogtur med røffe partier.

Publisert

Hvem: SIGNE DØ:

Hvor: Kulturkirken Jakob

Når: Lørdag kl. 19.00

På en mørk og røykfull scene åpner Signe Dø opp med en lyd som ligner en forvrengt panfløyte og som fra start gjør publikum oppglødd. Et særlig høydepunkt kommer midtveis i settet med låta «Fyfaen», hvor vokalist Signe Øgrim synger: «det er så syke ting som står på spill, men jeg tror fader meg jeg får det til» med en stemme som høres både blodfattig og magisk ut idet den fortsetter å hige etter lysere toner. Den noe hverdagslige teksten blir en interessant motsetning til det elektronisk drømmende lydlandskapet. Direktheten gjør at musikken virkelig trenger gjennom. Nevnte låt er den eneste med norsk tekst fra det nye albumet Gi Meg Månen. Et album som står i fokus gjennom hele settet og gir en gjennomgående følelse av å strebe etter en bestemt tilstand på en genuin og nærmest barnslig måte, noe selve albumtittelen også hinter til (hvem drømte vel ikke om månen som barn?).

Konserten er som en slags melankolsk skogtur, men brytes iblant opp med røffere partier. Mye takket være en helt rå trommis som sammen med elektronisk støy og en kraftfull cello får kirkerommet til å fremstå desto mer hellig. Det er en deilig helhet i det hele. Her kan det trekkes linjer til andre dreampop-artister, som Beach House og Weyes Blood, sett bort fra at førstnevnte blir for poppete og sistnevnte hakket for silkemyk sammenlignet med Signe Dø. Hennes estetiske tilnærming til musikken kan minne litt om en mystisk fe (også kalt fairy-core) og står godt i stil til tonene som fyller kirken denne lørdagen. Hele uttrykket virker naturlig og mer autentisk enn hva jeg har sett tidligere i samme sjanger, hvor det ofte viser seg som en ren visuell og appellerende pakke. På et tidspunkt spiller vokalisten klarinett før en høy firfisle-aktig nynning dominerer. Snodige og overraskende elementer som dette limer øynene til scenen og holder fokuset med. Den korte halvtimen avsluttes med rolig gitarspill i låten «Ode til havet (Og solen som drukner i Horisonten)», som riktignok består av engelsk tekst. Som et lite barn ønsker jeg umiddelbart å høre mer!