Oppfordrer OKSL til hatkriminalitet?
I Universitas nr 31/2006 beskylder nestleder i Velferdstinget Egil Heinert Oslo Kristelige Studentlag (OKSL) for å bygge opp om hetsing og vold mot homofile, samt indirekte for å legitimere hatkriminalitet. Følgende momenter anføres som grunnlag for denne konklusjonen:
Heinerts beskyldninger er såpass alvorlige at de ikke bør stå uimotsagt. La oss allikevel først gi Heinert den ros han fortjener for å ta opp problemet med hatkriminalitet. OKSL deler Heinerts motstand mot urettmessig diskriminering og kriminalitet mot homofile. For ordens skyld vil vi presisere at diskriminering/forskjellsbehandling i seg selv, for eksempel å skille mellom rett og galt, nyttig og unyttig, sunt og usunt, og så videre, er noe alle gjør hele tida, og må gjøre for å følge norsk lov. Det er den urettmessige diskrimineringen vi vil til livs.
Vi kan forsikre at det ikke er blitt oppfordret til vold eller trusler mot homofile på noen OKSLs samlinger
Vi kjenner ikke til kilden som viser at tre ganger så mange homofile menn har mottatt trusler om vold som heterofile menn, men er dessverre er ikke forbauset over dette. Vold mot homofile er et alvorlig samfunnsproblem. Det Heinert ikke sier noe om, er hvem som framsetter disse truslene. Er det kristne? Er det folk fra OKSL? Dersom Heinert mener at OKSL er en motivasjonskilde for slike trusler, mener han vel at trusselmakerne har deltatt på OKSLs samlinger og der blitt oppildnet til å komme med truslene? Vi kan forsikre at det ikke er blitt oppfordret til vold eller trusler mot homofile på noen OKSLs samlinger. Det står heller ikke noe i OKSLs formålsparagraf om at det bør utøves vold mot homofile. Langt derifra.
Mener Heinert kanskje at den blotte bevisstheten om at OKSL har «brutt samarbeidet med studentprestene av den ene grunn at de er for homofilt samliv», skulle være en avgjørende motivasjonsfaktor for trusselmakerne? I så fall er det grunn til å spørre hvor denne bevisstheten kommer fra. OKSL har nemlig ikke brutt samarbeidet med studentprestene. Vi ser imidlertid at det er en så stor grad av uenighet om flere spørsmål, at det er unaturlig for oss å bruke studentprestene som forkynnere i våre sammenhenger. OKSL forbeholder seg retten til å velge talere som har et bibelsyn og en bibelbruk som OKSL kan stå inne for.
Vårt største ankepunkt mot Heiners kronikk er imidlertid hans kildebruk, som langt fra oppfyller akademiske standarder. Slik Heinert framstiller Paulus’ ord, virker det som om Paulus oppfordrer til drap på homofile. En rask gjennomlesning av brevets første kapittel viser at dette ikke er i nærheten av hva Paulus mener. Det er forøvrig vanlig å lese hele teksten før man uttaler seg om den. Vi vil derfor på det sterkeste anbefale både Heinert og Universitas’ lesere å lese hele brevet fra Paulus til romerne. Det er lett tilgjengelig på www.bibelen.no.
Det har kommet mye kritikk mot den forrige diskrimineringsparagrafen. Vi er i utgangspunktet enige i at den forrige paragrafen kunne vært tydeligere. Likevel kan vi ikke se at vi i forhold til den gamle paragrafen ikke er støtteberettiget, noe også Kulturstyret gav oss medhold i. Så har da heller ingen kunnet dokumentere at OKSL driver usaklig diskriminering. Det har kun vært framsatt påstander om at vi gjør det. Vi vil advare studentdemokratiet mot å avfeie holdninger majoriteten ikke liker ved å betegne dem som diskriminerende!
Velferdstinget må naturligvis forvalte sine penger som de finner det best. Vårt anliggende er at søkerne gis en rettferdig behandling basert på korrekt informasjon, og at det vises vilje til å oppklare misforståelser. Vi deler Velferdstingets motstand mot usaklig forskjellsbehandling, men mener ut fra ovenfor nevnte momenter at OKSL ikke på noen måte kommer inn under dette.
- Tre ganger så mange homofile menn har mottatt trusler om vold som heterofile menn
- OKSL har «brutt samarbeidet med studentprestene av den ene grunn at de er for homofilt samliv», det vil si «frontet negative holdninger mot homofile»
- Studentforeninger som støtter seg på «Paulus’ ord om at homofile er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap (…) og fortjener å dø», sier med det at homofile er mindreverdige.