Prisbelønnet KHiO-årbok
Kunsthøgskolens årbok for 2008 vant pris for nest fineste fakta- og oppslagsverk. Men bare ett av bidragene i boka er laget av en student.
Med tittelen «State of the arts», er boken ment å vise hvor Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) står faglig anno 2008. Boken består av tekster, som er behørig spedd med bildedokumentasjon av oppsetninger, utstillinger og prosjekter fra hele institusjonen. Sakene er varierte – fra «Hva er en kostymedesigner?» og «Why do you dance?» til bokanmeldelser og skuespillerkunst i Burkina Faso. Alle skolens linjer er representert i boken.
Tidligere denne måneden ble den kåret til årets nest vakreste fakta- og oppslagsverk av Grafill, en interesseorganisasjon for alle som arbeider eller utdanner seg innen visuell kommunikasjon.
– Prisen har gitt oss en del positiv oppmerksomhet som vi kanskje har trengt, sier Birgitte Bye, kommunikasjonsleder og i årbokredaksjonen.
Få studentarbeider
Kun én ordinær student, bachelorstudent Marte Frøystad, har bidratt med tekster. Bye medgir at studenter er underrepresentert, og får støtte fra Mats Omland, som studerer visuell kommunikasjon på tredje året.
– Flere studentproduserte tekster kunne nok vært med på å heve interessen for boka blant studentene, sier han.
Omland trekker frem at årboken ved KHiO er et relativt nytt fenomen. Første utgivelse var i 2004.
– Hvis årboken fortsetter vil jo bevisstheten rundt og ønsket om å bidra til boka øke, tror han.
Byttet ut lærer med utgått student
Det var den tidligere KHiO-studenten Carl Gürgens som fikk oppdraget, på forespørsel fra skolen.
– Kunne man ikke brukt noen av skolens 40 masterstudenter i design på dette?
– Årboken er et såpass stort prosjekt at vi var nesten nødt til å ta inn en ekstern designer. Skolens studenter ville rett og slett ikke hatt tid til det, forklarer Bye.
– Carl gikk ut fra KHiO i fjor vår, og var blant annet med på å lage studiehåndboka da han var student. Det er ikke et tilfeldig valg, og vi synes det har vært en god løsning, sier Bye.
De siste tre årene har ansvaret for årboken ligget hos en lærer ved skolen, men kritikk av bokdesignet førte til at KHiO ville gi ansvaret videre.
Strategisk struktur
KHiO har de siste årene fått mye negativt fokus på konflikter og administrativt rot. Boken sees således som et ledd for å synliggjøre det faglige ved skolen.
– KHiO er ikke bare konflikter. Dette er med på å vise et større faglig fokus, fortsetter hun.
Boken er delt inn i fem seksjoner, én for hver av faktultetene og én felles, og Bye forklarer at det ligger en strategisk tanke bak.
– Vi viser frem at vi har fire identiteter, men er én skole, sier hun.
– Med denne årboka fremstår KHiO som mer samlet enn på lenge.