Opplyst vorspiel
Fredag forklarer Ina Blom endelig hvorfor det er så mange designlamper i samtidskunsten.
Er det et sleivspark til kunstverdenen? Er det meningen vi skal lære noe av disse lampene? Eller er kanskje designlamper for en kunsthistoriker det furubord fra Ikea er for Ari Behn? Ina Blom vil vente noen dager til med å besvare disse spørsmålene skikkelig.
– Jeg vil helst ikke foregripe hele foredraget mitt, det må jo være igjen en viss «cliffhanger», sier Blom. Hun er professor i kunsthistorie, stiller til Akademisk vorspiel i biblioteket til BokCaféen på Chateau Neuf førstkommende fredag, og mener blodig alvor med designlampene.
– Det er absolutt ikke ment som noe sleivspark til kunstverdenen, nei.
Tolkningstrøbbel
Professoren er opptatt av at det ligger mye tenkning bak kunstproduksjon. Slik finner hun viktig mening selv i designlamper.
– I utgangspunktet gjorde jeg meg bare en enkel betraktning av at det faktisk var innmari mange lamper å finne i samtidskunsten. Førsteinntrykket var at det bare var en hel masse lamper, men i virkeligheten er de mye mer. Jeg begynte å stille meg selv en hel rekke spørsmål. Hva kommer det av? Hva kan det lære oss? Veldig mye, selvfølgelig, sier Blom.
Uten at vi får vite hva.
Camilla Røstvik i Kulturutvalget, som arrangerer designlampediskusjonen, er enig i at designlamper kan være en nyttig innfallsvinkel til samtidskunsten, selv om hun ikke er helt sikker på hvorfor de er så viktige enda.
– Problemstillingen er litt absurd, på samme måte som samtidskunsten. Man må bruke litt tid for å finne en tolkning, derfor er Ina Blom god å ha. Hun bruker lampene for å sette lys (tilfeldig metafor? red. anm.) på at ting er uforståelige, så man trenger en forklaring og litt hjelp.
Endelig invitert på vorspiel
Blom er beæret over at Kulturutvalget vil ha henne til å snakke for en gjeng akademikere på vorspiel førstkommende fredag, og gleden er gjensidig.
– Ina Blom er en institusjon i seg selv, sier Camilla Røstvik, som får reklamere for arrangementet med en enkelt setning:
– Hvordan kan man ellers forstå seg på samtidskunsten (og designlamper)?