Former studentboligenes fremtid
Designstudenten Alice Andreoli vil hjelpe SiO med å gjøre hverdagen din bedre.
– Målet mitt er at SiO-studenter skal oppleve en tryggere og mer sosial hverdag enn de gjør nå. Det tror jeg kan la seg løse gjennom bedre kommunikasjon, sier Alice Andreoli (26).
Den ambisiøse designstudenten fra Italia gjorde seg tidligere denne måneden ferdig med en mastergrad i interaksjons- og servicedesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Den avsluttende diplomoppgaven hennes handler om Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), som hun mener sliter med en rekke problemer.
Trenger hjelp
– Jeg bodde en periode på Anker studentbolig da jeg kom til Norge, og det var der jeg fikk ideen til prosjektet. I denne perioden lærte jeg mye om behovene til beboerne. Da jeg senere kontaktet SiO og forklarte dem ideen, innrømmet de fort at de trengte hjelp. Derfor har jeg designet en løsning som jeg tror er både effektiv og billig, sier Andreoli.
Hun baserer prosjektet sitt på såkalt servicedesign, som handler om å skape bedre kontakt mellom bedrifter og deres kunder.
– Det største problemet til SiO er den manglende kommunikasjonen mellom beboerne.
Alice Andreoli, diplomstudent ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
– Det største problemet til SiO er den manglende kommunikasjonen mellom beboerne internt, men også mellom SiO og beboerne. Man trenger tilhørighet og trygghet for å føle seg vel, og her spiller sosialisering og nettverk en viktig rolle. I tillegg må SiO vise at de bryr seg. Per i dag bor de fleste i SiO-leilighet på grunn av den lave prisen, og ikke på grunn av hyggen.
For å få en bedre forståelse av situasjonen til SiO-beboerne, har Andreoli drevet feltarbeid på Bjerke studenthus. Hun har også besøkt flere av de andre studenbyene til SiO.
– Jeg flyttet inn på Bjerke Studenthus i en måned, og hang opp en tavle i fellesområdet hvor jeg oppfordret studentene til å komme med tilbakemelding på hvordan de opplevde bosituasjonen sin. Jeg fikk enorm respons, og flesteparten av tilbakemeldingene viste at folk var misfornøyde.
Satser på mobil og nett
Designstudenten har samlet alle løsningsforslagene sine i en pakke ved navn «SiO: Get in touch». Denne består av en rekke små og større endringer som skal bidra til å få boligene til å føles mindre som en institusjon og mer som et hjem.
– Jeg har blant annet laget en mobilapplikasjon som heter «My flatmates», som kan brukes til å sende gratis beskjeder til de man bor med. I tillegg har jeg utformet en hjemmeside hvor det blant annet finnes en gjestebok og et forum hvor man kan komme med innspill. Av andre tiltak finnes det en «peoplefinder» hvor man kan søke opp andre beboere, og et «loppemarked» som kan brukes til å bytte eiendeler. Disse enkle og billige grepene gjør det mulig for studentene å skreddersy sitt eget hjem, noe som skaper en følelse av åpenhet og tilhørighet.
Konkrete tiltak
Nina Nystad, sjef for utleie i SiO, mener Andreolis løsninger er interessante. Nå skal samskipnaden se på om hvorvidt de ønsker å ta noen av studentens løsninger i bruk.
– Prosjektet til Alice er utrolig spennende. Vi har vært involvert i prosessen helt siden hun tok kontakt med oss for litt over ett år siden, og hun har mye interessant å lære oss om informasjon og kommunikasjon. Tiltakene hennes er veldig konkrete, og virker absolutt gjennomførbare. Lederne for Studentboligene kommer snart til å møtes igjen for å snakke om videre planer, sier hun.