Siste akt for Oslo Nye
Kulturlivet raser over 37 millioner i kutt til Oslo Nye Teater. Studenter er bekymret for fremtidens arbeidsmarked.
– Å være eller ikke være, tenk at det er spørsmålet, ropte skuespiller Gunnar Eiriksson ut vinduet fra Oslo Nye Teater, til full applaus fra folkehavet som hadde møtt opp i Rosenkrantz' gate.
Onsdag morgen marsjerte hundrevis av demonstranter til Oslo rådhus i protest mot byrådets forslag, i forkant av fremleggingen av byrådets budsjett for 2025.
Jeg brukte umiddelbart ordet nakkeskudd
Runar Hodne, teatersjef ved Oslo Nye Teater
Appellantene på demonstrasjonen kritiserte kulturbyråd Anita Leirvik North (H) for manglende begrunnelse for kuttene, manglende forståelse for teaterets betydning for kulturlivet i Oslo, og for å kutte i kulturmidler samtidig som de reduserer eiendomsskatten med 80 millioner.
– En nedskalering vil være en kulturpolitisk katastrofe med ringvirkninger langt utenfor Hovedscenen i Rosenkrantz' gate, sier skuespiller Ingvild Holthe Bygdnes i sin appell. Hun forteller videre at de ansatte ved teateret fikk beskjed om kuttene gjennom oppslag i Avisa Oslo, som i samme sak opplyste om at hele teaterets styre kastes.
Forslaget til byrådet krever at teateret legger ned tre av sine fire scener i Oslo, men øker samtidig styrehonoraret til det nye styret med 40 prosent. Universitas har prøvd å komme i kontakt med kulturbyråden, men har ikke lykkes. Til Aftenposten sier hun at kuttene skyldes et behov for omstilling fordi de ikke har klart å holde seg innen det høye tilskuddet, og at midlene skal finansiere andre kulturtilbud i Oslo.
Les også: FPØ-gutten er endelig her
Kutter i framtiden
Studenter innenfor teater- og scenekunst er bekymret for hva kuttet vil bety for arbeidsmarkedet i Oslo de kommende årene.
– Jeg har alltid vært forberedt på at bransjen av og til byr på utfordringer, og at vi er mange om beinet etter arbeidsplassene i byen. Når Oslo kommune i tillegg vil legge ned flere scener, medfører dette at det blir enda mindre plass til frilansere og at de arbeidsplassene forsvinner, sier Kjersti Lotta Knotten (22), som studerer musikkteater på Høyskolen Kristiania.
– Om 2-3 år skal jeg ut i bransjen. Jeg tenker jo veldig på hvordan Oslo Nye ligger an da, når disse kuttene allerede vil påvirke de sesongene. Jeg blir fortvilet når det er snakk om at kulturpenger skal brukes på noe helt annet.
Knottens bekymringer deles av andre studenter på demonstrasjonen. Åsne Sørlie-Nordnes (24) studerer på Teaterhøgskolen på Khio, og forteller at klassen er på demonstrasjon fremfor å være i undervisning.
– Man tenker jo at det skal gå bra å jobbe i denne bransjen. Men plutselig kan det komme politikere som vil fjerne alt, derfor er det er dritviktig å kjempe for kunst og kultur, sier hun.
– Det å kvele Oslo Nye Teater for at det skal gagne annen kultur, er det ingen som driver med kultur i Oslo som ønsker. Det vil kun frata kunstnere og frilansere arbeidsplasser, supplerer skuespiller og tillitsvalgt ved teateret Karoline Petronella Ulfsdatter Schau (25) på telefon til Universitas.
Les også intervju med medisinstudent fra Gaza: – Jeg dro med knust hjerte
Fritt felt i fritt fall
– Jeg brukte umiddelbart ordet nakkeskudd, for vi har ikke sjans til å lage teater for 53 millioner kroner, sier Runar Hodne, teatersjef ved Oslo Nye Teater.
Jeg blir fortvilet når det er snakk om at kulturpenger skal brukes på noe helt annet
Kjersti Lotta Knotten, bachelorstudent i musikkteater
Han påpeker til Universitas at Oslo Nye Teater har 2,5 ganger flere publikummere per ansatt enn flere av deres naboteatre i Oslo sentrum.
– Per i dag svarer vi til samfunnsoppdraget vårt på en økonomisk bærekraftig måte. Bildet som tegnes av at vi ikke har kontroll er helt feil. Det oppleves urettferdig, sier Hodne.
Han forklarer at sesongene gjerne planlegges to-tre år i forveien, og dermed også flere år før kommunen bestemmer bevilgningen.
– Tidligere har vi hatt en forutsigbarhet vi har kunnet forholde oss til. Den forutsigbarheten forsvant nå, sier han.
Oslo Nye Teater er årlig arbeidsplass til rundt 300 frilansere, og har med tilbud som Teaterkjeller’n vært et viktig springbrett for utøvere i etableringsfasen.
– Vårt prosjekt har vært å bygge ned avstanden mellom institusjonene og det frie feltet. Hvis vi faller fra, blir også en av de viktigste inngangsportene for frilansere borte, sier Hodne.
Les også: Millioner i ubrukt stipend
– Hele Oslo taper
Ifølge deres eget mandat skal Oslo Nye Teater være et teater for hele byens befolkning.
– Halvparten av vårt publikum er barn og unge og to tredjedeler av vårt publikum kommer fra Oslo sentrum og østover. Det er unikt ved oss. Da er det både barn og unge, og østlige bydeler som vil miste tilbudet, sier teatersjef Hodne.
Teateret har også vært en viktig scene for skeiv kultur i Oslo, både gjennom Teaterkjeller’n, men også i forestillinger som Peter Pan, som går på Hovedscenen i høst.
– Oslo Nye er Oslo bys folkelige teater. Det er hele Oslo som taper på dette, konkluderer studenten Kjersti Lotta Knotten.
Les også: Student mot staten i Høyesterett