"Digitaliseringen har bidratt til å løse opp en del av de praksiser som lenge har vært innarbeidet i undervisningen," skriver Svein Stølen og Bjørn Stensaker.
«Digitaliseringen har bidratt til å løse opp en del av de praksiser som lenge har vært innarbeidet i undervisningen,» skriver Svein Stølen og Bjørn Stensaker.Arkivfoto: Hanne Jones Solfjeld

Julehilsen til studentene fra rektoratet

«For oss i rektoratet har det vært flott å oppleve at våre undervisningslokaler har våknet til liv i høst, og at mange studenter har funnet veien tilbake til universitetet,» skriver Svein Stølen og Bjørn Stensaker i dette innlegget.

Julen nærmer seg med stormskritt, og eksamensperioden er for mange enten allerede overstått eller veldig nært forestående. For oss i rektoratet har det vært flott å oppleve at våre undervisningslokaler har våknet til liv i høst, og at mange studenter har funnet veien tilbake til universitetet. Samtidig vet vi at noen fortsatt har hatt digital undervisning dette semesteret – der enkelte synes dette er et tilbud som er tilpasset studentenes hverdag, mens andre lengter etter de fysiske møtene som både skaper motivasjon, læringstrykk og som skaper det læringsmiljøet vi alle ønsker oss.

Les også: «Et litt annet juleeventyr»

Vi tror at universitetet, undervisningen og studentenes læring kanskje ikke blir helt som før.

Det er imponerende hva studentene har fått til i pandemien. Vi ser at studentene har jobbet hardt, og det gir seg synlige utslag i våre statistikker. Vi ser en økning i antall avlagte studiepoeng og resultatene er gode også når det gjelder eksamen. Vi tror mange også har høstet erfaringer som er vanskeligere å måle, men som er minst like viktige. Evnen til å motivere seg selv og ikke minst til å organisere egen (studie-)hverdag er egenskaper som vi tenker er blitt styrket i pandemiperioden, og som studentene vil ha stor nytte og glede av resten av livet.

Mange har snakket om at vi etter hvert skal «tilbake til normalen» når vi får overtaket på pandemien. Vi tror at universitetet, undervisningen og studentenes læring kanskje ikke blir helt som før. Digitaliseringen har bidratt til å løse opp en del av de praksiser som lenge har vært innarbeidet i undervisningen. Samtidig har vi fremdeles en tendens til tenke undervisning inn i begreper som «forelesninger» og «seminarer» – der begrepene ofte legger føringer på vår praksis. Kanskje bør vi begynne å tenke annerledes om hvordan vi i felleskap kan legge til rette for studentenes læring? Kanskje bør vi begynne med å tenke på vår undervisning som «læringsøkter» – et begrep som kanskje kan stimulere til mer kreativitet i forhold til hvordan vi legger opp og organiserer undervisningen? Kanskje – og det er vårt håp – kan vi engasjere studentene enda mer i tenkningen rundt hvordan undervisning og læring skal legges opp i årene som kommer.

Vi ønsker alle studentene en riktig god jul – og så ser vi frem til et spennende vårsemester!

Les også: «Skal lærerne slippe å lære?»