"Firerkravet er en gyllen mulighet til å heve læreryrkets status og sørge for bedre gjennomføringsgrad i lærerutdanningene", skriver Alexander Gjelsvik Ravnanger, matematikkstudent ved UiO.

Vend i tide – la firerkravet bestå!

"Regjeringen ser også bort fra det faktum at flere lærerstudenter fullfører lærerstudiet etter at firerkravet ble innført", skriver Alexander Gjelsvik Ravnanger i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Noe av det første som ble klart fra regjeringsforhandlingene ved Hurdalssjøen, var at den nye regjeringen skal avskaffe det omstridte firerkravet i matematikk på lærerutdanningen. Støre påstod til NRK at «det at du må ha fire i matte for å bli en god underviser i norsk eller engelsk, det stemmer ikke med virkeligheten der ute». Støres inntrykk av forholdsmessigheten i dette kravet er nok det mest virkelighetsfjerne i denne sammenhengen.

Det er sørgelig at Støre-regjeringen begynner sin utdanningspolitiske karriere med å reversere en vellykket ordning som dette.

Les også: "Hurdalsplattformen må fylles med innhold"

Det finnes ingen overbevisende argumenter for at karakter 4 i den enkleste matten som tilbys på videregående, ikke er et rimelig krav å stille overfor fremtidens lærere. Det er nærliggende å si at å oppnå en firer i praktisk matematikk er mindre enn hva man burde kunne forvente av dem som skal utdanne fremtidens unge. Holmboe-prisvinner og matematikklærer Hanan Abdelrahman formulerer det utmerket når hun i Avisa Oslo spør: «Er det greit at samfunnsfaglæreren misoppfatter brøk og at norsklæreren ikke kan lese statistikker og diagrammer?» Oppfatningen om at grunnleggende matematikkunnskap ikke er viktig i andre fag, er naiv og ødeleggende, særlig etter hvert som læreplanene legger stadig mer vekt på tverrfaglighet og bruk av tall og statistikk i alle fag. At samfunnsfaglæreren ikke er i stand til å tolke diagrammer eller prosenttall korrekt, er ikke komisk. Det er direkte pinlig.

Regjeringen ser også bort fra det faktum at flere lærerstudenter fullfører lærerstudiet etter at firerkravet ble innført. De mener at kravet rammer rekrutteringen til læreryrket, noe vi ikke har råd til. SSBs analyse «Lærermod» fremskriver derimot et læreroverskudd i kommende tiår. Det er derfor tilsynelatende ingen grunn til å godta dette argumentet. Konklusjonen er opplagt: Firerkravet er en gyllen mulighet til å heve læreryrkets status og sørge for bedre gjennomføringsgrad i lærerutdanningen.

Det er sørgelig at Støre-regjeringen begynner sin utdanningspolitiske karriere med å reversere en vellykket ordning som dette. Vedtaket hviler på utenomfaglig synsing om viktigheten av matematikkunnskaper og fremstår som direkte fornuftsstridig. Støre og Vedum, vend i tide — det er ingen skam å snu.

Les også: "Åpent brev til generasjon Rundlurt"

Powered by Labrador CMS