Rådgi­ve­rens råd til deg med eksa­mens­angst

Å tørre å forestille deg det du håper på, kan dempe nerver og øke motivasjon, skriver Mari Langmyr, rådgiver i SiO Helse.

Like sikkert som at det myldrer av engler og nisser i butikkene om dagen, vrimler det nå av studenter på lesesalene med oppspilte øyne og hamrende hjerter. Resultatene fra Shot 2018 viser at så mange som 44 prosent av alle studenter opplever seg plaget av eksamensangst. Her er noen tips til deg som føler deg overveldet.

Aksepter nervene. Eksamen er en ukjent situasjon. Du vet ikke hvilke oppgaver du får, hvem sensor er, hvordan de andre på faget gjør det, du har med andre ord ikke full kontroll. I tillegg er det resultatet av denne dagen som blir stående som et bevis for innsatsen i løpet av høsten. Det er ikke rart at du stresser. Det betyr at du tar oppgaven på alvor og vil prestere bra. Forsøk å tenke på nervene eller stresset som en kraftig energimobilisering, en ekstra energi du trenger til å yte den gjenstående tiden fram til eksamen.

Latter og gode venner demper stresshormoner

Les også: Når fadderuka er over...

Vær oppgaveorientert og lag en plan. Hold på det som kalles oppgavefokus, det motsatte av resultatfokus. Det kan innebære å lage en arbeidsplan hvor du setter opp ulike tema du skal gjennom, når du skal øve på eksamensoppgaver og hvilke læringsmål du skal konsentrere deg om. Det er lett å stresse over alt du skulle gjort samtidig. Det krever at arbeidsplanen din er gjennomførbar, og du må foreta deg noen prioriteringer før du går i gang.

Tenk restitusjon også. Det er naturlig at du bruker mer tid på studiene nå som det nærmer seg eksamen. Glem likevel ikke viktigheten av atspredelse, pauser og fritid. Hjernen din trenger tid til å prosessere alt du har lest i løpet av dagen, og du trenger noen timer hver dag til dette. Vær gjerne aktiv fysisk, det kommer til gode for hjernen også, og vær gjerne sosial. Latter og gode venner demper stresshormoner.

Forbered deg til eksamensdagen. Lag så en plan for gjennomføring av eksamen. Hvordan vil du gå frem? Hva slags erfaringer har du fra tidligere? Skal du skrive en disposisjon først? Planlegg hva du skal gjøre dersom du står fast i en oppgave under eksamen (ta en pause, tegn et tankekart, begynn på en annen oppgave).

Se for deg at det kan gå bra. Å tørre å forestille deg det du håper på, kan dempe nerver og øke motivasjon. Likedan er det å forestille seg at man stryker, med på å øke angst og kvele motivasjon. Husk å trene på det du er god til også, for det gir mestringsopplevelser og stimulerer selvtilliten din. Og helt til slutt: Hvilken belønning vil du gi deg selv når du er ferdig og juleferien står for døra? Lykke til på eksamen. Vi i SiO Helse heier på deg!

Les også: Kommentar: «Ordet er ditt!»