12 rette: Talberg har vært interessert i poker siden han gikk i femte klasse og var brennende opptatt av tippekupongen.
12 rette: Talberg har vært interessert i poker siden han gikk i femte klasse og var brennende opptatt av tippekupongen.

Forsker på poker: –⁠ Jeg tror jeg har blitt en dårligere spiller

I april forsvarte Niri Olav Talberg sin doktorgrad ved Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitet i Oslo. Temaet for avhandlingen? Poker.

Idéen om å skrive om poker kom da Talberg var ferdig med bachelorgraden.

–⁠ Da jeg begynte på mastergraden på UiO tenkte jeg at det ville vært spennende å se på poker fra et pedagogisk perspektiv. Det finnes mye læring i spillet, og jeg opplevde at den eksisterende forskningen ikke traff så godt. Det virket ikke som om de skjønte hva poker egentlig handlet om, sier Talberg.

I både master- og doktorgraden skrev han om poker. Førstnevnte tok for seg pokers utbredelse og status i ungdomsmiljøet, samt problemer i forbindelse med pokerspill. I doktorgraden tok han for seg pokerspilleres læringsprosesser, utfordringer med å kombinere spill og utdanning, men også stigma knyttet til spillet.

Talbergs interesse for kortspillet strekker seg helt tilbake til da han gikk i femte klasse. Sammen med bestefaren var han brennende opptatt av tippekupongen, og en dag gikk drømmen om 12 rette i oppfyllelse.

–⁠ Det var der den første store spillinteressen dukket opp. Jeg satt og gjorde analyser av alle mulige lag på kupongen, og det endte med at jeg vant 16.500 kroner. På den tiden var det en fantasisum – jeg kunne vunnet én million nå og det hadde føltes ut som mindre penger.

Akademiker først: Til tross for å ha forsket på poker i over seks år, påstår Talberg at han ikke har blitt en bedre spiller.
Akademiker først: Til tross for å ha forsket på poker i over seks år, påstår Talberg at han ikke har blitt en bedre spiller.

Tidligere forskning på pengespill omhandler ofte spillavhengighet, og Talberg mener at forskningen hadde hatt godt av et tydelig skille mellom spilleautomater og poker.

–⁠ I de studiene skjærer man alle spill over én kam. Man ser ikke forskjellene ved dem. Man er veldig opptatt av hvor mange som er avhengige, men en del av de spørsmålene man bruker for å diagnostisere avhengighet funker veldig dårlig når det er snakk om poker.

Mannen bak The Big Five: –⁠ Jeg er ikke en gal fyr

Talberg utdyper at tidligere forskning på pengespill har konsentrert seg rundt tre spørsmål: Hvor mye penger bruker du? Lyver du om spillingen? Bruker du mye tid på å tenke på det selv når du ikke spiller?

Han mener at poker må sees med helt andre briller, ettersom det ikke kun handler om flaks.

–⁠ Skal du bli god i poker må du øke nivået, og dermed også innsatsen. På kort sikt kan flaks ha veldig mye å si, men i det lange løp har det absolutt ingenting å si. Det er for eksempel fullt mulig for meg å slå et bedre slag enn Tiger Woods, men siden jeg overhodet ikke kan golf vil jeg aldri slå ham på et hull og i hvert fall ikke en hel runde.

Jeg vil ikke råde noen til å bruke for mye tid på å bli god i poker. Nå er nivået utrolig høyt, og det kan være et kynisk miljø

I masteroppgaven fokuserte han på poker og ungdoms skolegang, og brukte en kvantitativ tilnærming. Han leverte den i 2008, men det tok lang tid før han fikk tilbud om en stipendiatstilling.

–⁠ Jeg søkte på alle åpne stipendiatstillinger helt til jeg fikk tilslag i 2013. Jeg famlet litt i blinde med den kvantitative spørreundersøkelsen, fordi jeg hadde aldri gjort noe liknende før. Derfor var det gøy å videreføre analysen av spørreskjemaene og gjøre kvalitative intervjuer til doktorgraden, forteller Talberg.

Professor Plomin forsker på gener: –⁠ DNA-et ditt bestemmer hvem du er

Selv om han var klar over at det finnes pokerspillere på heltid, innrømmer Talberg å ha blitt overrasket da han fikk vite akkurat hvor mye tid de han intervjuet brukte på poker.

–⁠ Det var kanskje det mest oppsiktsvekkende. Bare å få innsikt i all den tiden de bruker på å opprettholde nivået var overraskende. Jeg hadde heller ikke innsett at det det lå så mye i læringsstrategier.

Siden nettpoker ble introdusert på slutten av 1990-tallet har spillet vært i stor utvikling, forteller Talberg. Han mener dagens poker stiller store krav til kunnskap og ferdigheter, og at det i tillegg har utviklet seg en stor læringsindustri rundt spillet.

–⁠ Med nettpoker kan man gå tilbake og se på statistikk og tidligere hender. På den måten er det mulig å lære av egne feil, men også å lære seg mønstre ved andres spillestiler. Det finnes for eksempel mange som tar betalt for å være personlig «coach» og den type ting.

Les også dette forskerintervjuet: –⁠ Avkolonisering av akademia skaper mangfold

På spørsmål om hva man må gjøre for å bli god i poker har Talberg derimot en noe overraskende oppfordring.

–⁠ Jeg vil ikke råde noen til å bruke for mye tid på å bli god i poker. Nå er nivået utrolig høyt, og det kan være et kynisk miljø. Alt du hører ved pokerbordet må tas med en stor klype salt. Det er ikke uvanlig å gi motspilleren villedende råd eller å være ekstra hyggelig mot den dårligste spilleren for å forsikre seg om at han ikke gir seg.

Til tross for å ha forsket i over seks år på temaet, påstår Talberg at han ikke har blitt en bedre spiller.

–⁠ Jeg tror jeg har blitt en dårligere spiller, men jeg skal ikke lyve, jeg klarer meg greit. Er jeg i Las Vegas kan jeg dra hjem med et marginalt overskudd, sier Talberg.