Ja til flere opptaksformer!
Vi trenger noe mer enn en poengsum for å skille mellom kvalifiserte søkere på en god måte.
Både Bergo og Løchen har litt rett og litt feil.
Idé- og debattredaktør, Stine G. Bergo, retter i [Universitas 15. august en spiss kommentar](Stine) mot dagens opptaksordning til profesjonsstudiet i psykologi. Selv om angrepene hennes på dagens karaktersystem forblir noe unyansert, trekker hun her frem viktige momenter i spørsmålet om vi i dag tar inn de best kvalifiserte studentene til profesjonsstudiene.
I et [motsvar 22. august retter psykologistudent Aili Røtterud Løchen kritikk mot forslaget](Aili) om opptak via intervjuer og motivasjonsbrev, og viser til at slike opptaksordninger skårer dårligere i internasjonal forskning. Både Bergo og Løchen har litt rett og litt feil.
Karakterer fra videregående er viktig. De sier mye om en kandidats akademiske egenskaper og evne til å tilegne seg ny kunnskap. Likevel gir de ikke et fullstendig bilde av den kommende students personlige og sosiale egenskaper. De sier for eksempel lite om evne til kommunikasjon, til å uttrykke empati, etisk resonans, samarbeid eller håndtering av stress. Selv om alt dette er ferdigheter og egenskaper som også videreutvikles gjennom studieløpet, er det ikke til å stikke under stol at slike kompetanser kommer sterkere til større uttrykk hos enkelte. Vi trenger dermed noe mer enn en poengsum for å skille mellom kvalifiserte søkere på en god måte.
Dette er bakgrunnen for at Medisinsk fakultet for tre år siden nedsatte en arbeidsgruppe for å se nærmere på alternative opptakskriterier til medisinstudiet. Vi utreder nå opptak basert på skriftlig egnethetstest – i kombinasjon med karakterer, for gode studenter, men med et noe lavere snitt enn i dag. Erfaringer fra lignende opptaksordning i England og Danmark tyder på at slike ordninger medfører et økt studentmangfold, mindre frafall og jevnere kjønnsbalanse. Dette er opptaksformer som også får støtte i forskningen Løchen viser til i sitt innlegg.
Medlem i Venstrealliansen: – Vi må snakke om kjønnskvotering
Kunnskapsdepartementet skal i høst gjennomføre en ny revisjon av Forskrift for opptak til høyere utdanning. Resultatene av denne revisjonen vil være viktig for fremtidens opptaksordninger i Norge. Hvis forholdene legges til rette for det, er det ønskelig fra vår side å få på plass prøveprosjekter for deler av opptaket til medisinstudiet relativt raskt. Vi ser derfor med glede at det er flere enn oss som gjerne diskuterer alternative opptakskriterier til profesjonsstudiene.