Universitas mener: Rasisme må få konsekvenser

Rasister skal ikke få terrorisere sine medarbeidere på Blindern.

Rasisme har fÃ¥tt gro i Eiendomsavdelingen i Ã¥revis, nÃ¥ mÃ¥ den rives opp med roten. @txt:Apelyder, grov rasisme og regelrett diskriminering har vært hverdagen til ansatte ved Universitetet i Oslo, kommer det frem i dokumenter sendt til Likestillings- og diskrimineringsombudet. Detaljene er til Ã¥ grine av og de har satt dype arr i sine ofre. Noen har sluttet, mens andre i flere Ã¥r har gruet seg til Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ jobb. At det skjer pÃ¥ Norges eldste og mest prestisjefulle universitet er vanskelig Ã¥ tro. At det har fÃ¥tt foregÃ¥ i Ã¥revis uten at ledelsen har stoppet det er komplett uforstÃ¥elig. Det mÃ¥ fÃ¥ konsekvenser. Direktør for Eiendomsavdelingen, John Skogen, sitter med det øverste ansvaret. Han startet i jobben for tre Ã¥r siden og har tilsynelatende ikke maktet Ã¥ fÃ¥ bukt med den giftige ukulturen i hans egen avdeling. Universitetet i Oslo har en lang og stolt historie, men denne saken bør gÃ¥ pÃ¥ stoltheten løs. I sitt knappe svar til Universitas tar Skogen dessverre ingen selvkritikk. Han sier at det har blitt jobbet over tid med «å forbedre arbeidsmiljøet», men ansatte forteller at de spake forsøkene har mislykkes fullstendig. Det er viktig Ã¥ understreke tidsperspektivet pÃ¥ ukulturen. De rasistiske skjellsordene har kommet gang pÃ¥ gang uten at det har blitt stoppet. «Christian», som kom til Norge fra Ghana pÃ¥ 80-tallet og fikk fast jobb ved universitetet fem Ã¥r senere, forteller at dette har foregÃ¥tt siden 2007. Det er et tydelig tegn pÃ¥ at systemet har sviktet. – Hver dag stÃ¥r jeg opp og har smerte i brystkassa før jeg kommer pÃ¥ jobb, sier Christian. Rasisme har fÃ¥tt gro i Eiendomsavdelingen i Ã¥revis, nÃ¥ mÃ¥ den rives opp med roten. Ã… ikke ta stilling i en sak som dette er like ille som Ã¥ ta de som trakasserer sin side. Resultatet er det samme for de som hver dag gruer seg til Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ jobb. Forholdene som det blir fortalt om kan være straffbare og mÃ¥ behandles deretter. Rasister skal ikke fÃ¥ terrorisere sine medarbeidere pÃ¥ Blindern.

Detaljene er til å grine av og de har satt dype arr i sine ofre. Noen har sluttet, mens andre i flere år har gruet seg til å gå på jobb. At det skjer på Norges eldste og mest prestisjefulle universitet er vanskelig å tro. At det har fått foregå i årevis uten at ledelsen har stoppet det er komplett uforståelig. Det må få konsekvenser.

«Christian» forteller: Blir utsatt for rasistiske skjellsord

Direktør for Eiendomsavdelingen, John Skogen, sitter med det øverste ansvaret. Han startet i jobben for tre år siden og har tilsynelatende ikke maktet å få bukt med den giftige ukulturen i hans egen avdeling.

Universitetet i Oslo har en lang og stolt historie, men denne saken bør gå på stoltheten løs. I sitt knappe svar til Universitas tar Skogen dessverre ingen selvkritikk. Han sier at det har blitt jobbet over tid med «å forbedre arbeidsmiljøet», men ansatte forteller at de spake forsøkene har mislykkes fullstendig.

Det er viktig å understreke tidsperspektivet på ukulturen. De rasistiske skjellsordene har kommet gang på gang uten at det har blitt stoppet. «Christian», som kom til Norge fra Ghana på 80-tallet og fikk fast jobb ved universitetet fem år senere, forteller at dette har foregått siden 2007. Det er et tydelig tegn på at systemet har sviktet.

– Hver dag står jeg opp og har smerter i brystkassa før jeg kommer på jobb, sier Christian.

Toppjurist om rasismeavsløringene: – Gjør meg fysisk kvalm

Rasisme har fått gro i Eiendomsavdelingen i årevis, nå må den rives opp med roten. Å ikke ta stilling i en sak som dette er like ille som å ta de som trakasserer sin side. Resultatet er det samme for de som hver dag gruer seg til å gå på jobb. Forholdene som det blir fortalt om kan være straffbare og må behandles deretter. Rasister skal ikke få terrorisere sine medarbeidere på Blindern.