Hva er egentlig Guds spilleregler?

Gunnar Amadeusen Syvertsen er heldigvis bekymret for at folk som er av samme oppfatning som han har blitt en minkende del av kirken

ADVARSEL: Religiøst innhold, antiteister leser på eget ansvar.

Universitas intervjuet i forrige uke teologistudent ved Menighetsfakultet, Gunnar Amadeusen Syvertsen, om hans bekymring for kirkens vedtak om å lage en liturgi for likekjønnet ekteskap. Syvertsen mener at ekteskapet er forbeholdt mann og kvinne. Han er bekymret for at folk som er av samme oppfatning som han har blitt en minkende del av kirken. Det har han heldigvis helt rett i.

Les også: -Ekteskap er kun mellom menn og kvinner

Intervjuet er svært ydmykt, og Syvertsen får lov å posisjonere seg i en slags offerrolle. En svært gunstig rolle å besitte i et trossamfunn som har det å hjelpe de svake og undertrykte som en viktig del av sitt fundament. Syvertsen kan imidlertid ikke rettmessig påberope seg denne offerrollen. Kirken skal ikke verne om den som undertrykker. Kirken skal verne om den som blir undertrykt.

Bibelen ble ikke skrevet av Gud, men den er et svært godt forsøk på samle de tanker, fortellinger og skrifter en hadde om Gud. Mange av tekstene slekter til originaler skrevet tett opp til Jesu død. Jesus fikk dessverre ikke mulighet til å signere bibelen, og etter mange runder med oversetting og tolkning er det veldig vanskelig å vite hva en egentlig hadde der i utgangspunktet. Men la oss nå, som et tankeeksperiment se for oss det bildet evangeliene skaper av Jesus. La oss se for oss at han blir gjort kjent med at det er skrevet en bok i hans minne, og at den boken blir brukt til systematisk å undertrykke mennesker. Hadde han forherliget boken slik mange av oss gjør i dag, eller revet den i stykker og bedt oss prøve på nytt?

Hvis en mener at mennesket er skapt av Gud, ligger svaret i menneskets natur. Denne naturen består ikke kun av heterofile hvite menn, slik noen synes å mene. Naturen består av mennesker med alle legninger og kjønn. Denne naturen blir da det eneste sanne vitnesbyrdet om hva Gud har skapt her på jorda. Bibelen er menneskeskapt, og mennesket – med alle sine kjønn og legninger – er skapt av Gud.