Å være brat er ikke kvinnekamp

Brat og soft girl florerer på sosiale medier. Trendene reduserer unge jenters frihet til å definere seg selv.

Publisert

Sommeren er forbi, og feriens mål om å være brat må erklæres mislykket. Mellom vaktene på sommerjobben og livets generelle forpliktelser fant jeg hverken tid eller energi til å leve et vilt og utagerende liv fullt av festing og grenseløshet. Det er vondt å innrømme det, men jeg feilet på å gjøre hva faen jeg ville, når enn jeg ville det.

Brat er bare en av mange identiteter unge jenter kan velge i for tiden. På sosiale og redaksjonelle medier florerer det av begreper og trender som oppfordrer unge kvinner til å være på en bestemt måte. Et av alternativene er å være soft girl kledd i pastellfarger, være søt og snill og ha en stereotypisk «jenteaktig holdning». En annen er clean girl: I utgangspunktet en sminke- og motetrend hvor jenter oppfordres til å sminke og kle seg så minimalistisk og naturlig som bare mulig. Målet er å se skikkelig slay ut, uten at noen skal se innsatsen bak det. Hvis tanken på å være søt, snill og naturlig ikke appellerer, er brat valget for deg. En snørrunge av en jente som lever et uforskammet liv preget av faenskap og ignoranse, som ikke bryr seg om noe eller noen andre.

Hva har soft girl, brat og clean girl til felles? De plasserer kvinner inn i bokser og kategorier. Kvinnene minimeres til passive deltakere av en pågående trend, hvor hun og hennes valg reduseres til å kun sees i lys av tendenser i samfunnet. 

Tidligere i september skrev Niousha Ghorbani et meningsinnlegg i VG hvor hun rettferdiggjør jentetrendene med å vise til at det har eksistert skjønnhetstrender siden tidenes morgen. Mennesket har et grunnleggende behov for å høre hjemme og være en del av et fellesskap, sier Ghorbani. Slike trender vil derfor alltid eksistere, hevder hun. 

Det argumentet holder ikke mål. Med en slik passiv holdning kan Ghorbani sammenlignes med juleselskapets høyrevridde onkel. Tankegangen signaliserer null behov for å endre premisset for hvorfor disse begrepene oppstår. Skjønnhetstrender er ikke naturlige. De er konstruerte, og det er vår jobb å gjøre noe med det. 

Ghorbani hevder jenter vil være «oppdaterte». Å være oppdatert i vår tid handler vel mer om mangfold enn å bli pushet inn i smale kategorier? Skal vi skape større rom for fremtidige kvinners identitetskonstruksjon, må vi påse at det er plass for jenter som ikke føler seg så enkle, vanlige eller softe. Å glamorisere disse trendene er ikke løsningen.

Å være kvinne er ikke det ene eller det andre

Likestillingen og kvinners frihet har kommet en lang vei siden innføringen av stemmeretten i 1913, eller kampen mot husmorrollen på 1960-tallet. Henrik Ibsens Nora Helmer gikk fra Thorvald allerede i 1879 for å bevise at kvinner er selvstendige individer, og Simone De Beauvoir er fortsatt en foregangskvinne i sin kamp om å selv få skape og definere hva det vil si å være kvinne, uten å må bruke samfunnets mal om hvordan dette skal ta form.

Med historien som bakteppe gjør det derfor vondt langt inne i feministhjertet når jeg ser unge jenter skryte over å være brat eller sminke seg som en clean girl. Å ta del i slike generaliserte trender er et tilbakeslag for feminismen. Det skaper rom for marginalisering av kvinner. 

Kvinnen er og skal ikke være enkel. Å være kvinne er ikke det ene eller det andre. Å være fri er derfor ikke muligheten til å ta eierskap til slike trender og å kalle seg soft eller brat. Å være fri er muligheten til å leve uten disse begrepene. Beauvoir sa det så fint: «En fri kvinne er akkurat det motsatte av en enkel kvinne.»

Vi tar oss fortsatt retten til å definere unge kvinners liv, på vegne av dem selv. Det er ikke bare utrolig synd for den neste generasjonen med unge kvinner, det er farlig for feminismens fremtid.

Powered by Labrador CMS