
Solgte ti tusen flere drinker enn i fjor
Utelivet i Oslo sliter fordi færre og færre drar ut i helgene. Samtidig går flere av studentbarene så det suser.
Utelivsbransjen i Oslo har hatt en nedgang i aktiviteten de siste årene. Det viser en statistikk gjort av Oslo Handelsstands Forening, presentert av TV2. Folk drar sjeldnere ut og kjøper mindre i baren når de først er ute, viser tallene. Men hvordan går det med studentpubene?

Satser bredt
Shadi Sharon Hagen Huseini er driftssjef for baravdelingen på Chateau Neuf.
Hun kan fortelle at de i 2024 solgte 10 000 flere drikkevarer til studentpris enn året før. Dette indikerer vel at den synkende trenden i utelivet ellers ikke gjenspeiler seg på Chateau Neuf.
Husseini og Marie Vesterlid, som er glassbarsjef, jobber sammen med en satsing på Glassbaren, byggets hovedbar for studenter. De har ambisjoner om å nå ut til flere studenter i Oslo.
– Vi vil jobbe målretta for å være et slags samlepunkt, forteller Vesterlid. De sier at siden mange studentpuber tilhører en spesifikk studentbase kan Neuf ha tilbud som skal nå enhver.
– Vi vil være en felles arena som tilbyr noe til hver linjeforening og studieretning. Vi satser på å nå flere studenter, sier Huseini.
Lav terskel
– Driften har gått knallbra. Til og med når vi ikke har spesifikke arrangementer kan det være vanskelig å finne sitteplass etter klokka ti, sier Gustav Østre Pedersen, som er styreleder i Arkitekthøyskolen i Oslo (AHO) sin studentpub.
AHO-puben har høsten 2024 fått nytt styre av engasjerte studenter som jobber for å skape et møtested og kreativt rom for studenter fra og utenfor høyskolen. Puben har vært åpen og full hver torsdag siden det nåværende styrets overtakelse.
– Vi vil gjerne gi plass til andre studenters tanker om hva vi kan organisere, sier Roksana Niebrzegowska, arrangementansvarlig for puben. Hun tror at mye av engasjementet for puben kommer av at det er lav terskel for om studenter ønsker å opptre eller bidra med noe til baren, i tillegg til gratis inngang og billig pris.

Gjemt, men ikke glemt
For andre studentpuber går det imidlertid ikke like bra. Utenfor Samfunnet Bislett møter Universitas Jeppe Nikolai Astrup. Han studerer anvendt datateknologi og jobber med å holde studentpuben på Pilestredet gående i rollen som frivillig ansvarlig.
Etter koronapandemien har kjennskapet til puben sunket blant studentene i Oslo, ifølge Astrup. Han mener at markedsføring er noe av det viktigste de gjør for å spre informasjon om puben og dens arrangementer. Ukentlig quiz på onsdager, og konserter, standup eller annet på fredager, holder etterspørselen oppe. En vanlig kveld selges rundt 200 enheter, forteller Astrup.
– Det er ganske viktig med opplegg for at studenter kommer hit, forteller han.

Sjenkestua Studentpub, som tilhører Studentunionen Kristiania Oslo (SKO), har også opplevd nedgang i omsetning etter korona. Det forteller Didrik Lundgrenn Holseter, studentpub-ansvarlig i Hovedstyret i SKO. Studentunionen klarer likevel å opprettholde noe av Sjenkestuas renommé grunnet lojale kunder. En vanlig kveld selges rundt 200-400 enheter øl på Sjenkestua.
Engasjement
Leder i Samfunnsvitenskapelig Fakultetsforening, kjent som U1, Mathias Lind Høyning forteller til Universitas at samhold og engasjement er viktig for å opprettholde drift og etterspørsel.
– Oslo er ikke en sentralisert studentby sånn som Trondheim, og det gjør at folk kan finne «sitt sted», sier Høyning. U1 selger mellom 60 og 200 tappede enheter en vanlig åpningskveld. I likhet med de fleste studentpubene er U1s kundebase hovedsakelig gjengangere.
– 70-80 prosent av gjestene er gjengangere, som kommer fordi de kjenner folk. Det er jo en forskjell mellom studentbarene og utelivet ellers. Her kjenner man gjerne de som jobber i baren, noe som kan være en trygghet, sier Høyning.