Kontroversiell kunst på HiOA
Kunstverkene som preger kulissene til lærestedene i Oslo har en rik historie. Noen har ført til illsinte leserbrev i Morgenbladet, og andre har ført til at politiet har rykket ut.
I bryggeribyggets kriker og kroker kan du finne norske og internasjonale kunstverk. Likevel har noen HiOA-ansatte det for vane å putte søppeldunker og planter foran noe av kunsten sin, forteller Inger Anne Utvåg. Hun er høgskolelektor ved HiOA og har ansvaret for å ta vare på de kunstneriske verkene skolen er omringet av.
Hun er redd for at de dyrebare kunstverkene ikke alltid kommer til sin rett.
Bortgjemt kunst
– De stygge, gule sitteplass-sirklene står altfor nære.
Midt i hjertet av gamle Frydenlund Bryggeri får hun utløp for sin irritasjon.
– Folk har ikke vond vilje, men de tenker seg ikke om.
Vi står og betrakter en stor og massiv brystkasse i ren granitt. Strategisk plassert ved Bislettbekken skal den understreke vannets gang, samtidig som den binder den nordlige og sørlige delen av campuset sammen. Uvurderlig kunst, mener Utvåg.
Hun er ikke i tvil om at den har mistet mye av sin kraft. Tett inntil kunsten har det blitt plassert en overgangsbro og en sirkelformet sitteplass i skrikende gult. Det forstyrrer kunstens uttrykk, forteller Utvåg.
Kontroversiell kunst på Blindern: Fikk knallhard kritikk i Morgenbladet
– Hva tror du studentene tenker når de ser den?
– Ingenting. Jeg tror ikke de ser den.
Etter å ha fått blåst ut litt frustrasjon, går turen nedover mot Holbergs plass, til bygget hvor sykepleierne ved HiOA holder til. Det skal vise seg at omsorgen også kan gjenspeiles i kunsten.
– Før var den plassert bak Slottsparken, nå har den funnet sin plass her ved HiOA.
Utvåg står og betrakter en bronseskulptur (se øverst i saken). To barn sitter på to håndflater, omringet av høyreiste søyler som skrås innover. Utvåg mener den er litt gammeldags i sitt uttrykk med sin massive bronse som har fått et grønt preg med tiden.
– Hvorfor den står akkurat her aner jeg ikke, men den er jo litt nydelig da. Spesielt de to barna.
Turen går videre inn i den nedre delen av Pilestredet park. I en grønn lunge omgitt av hengende trær og en lekeplass. På lekeplassen finner man en stor slangelignende drage som dukker ned i jorden, før den dukker opp igjen, og en stor betongkloss som Utvåg lenge har hatt stor interesse for.
– Den er nydelig! Før var det et klatrestativ her, derav alle hullene, men de stolpene som barna kunne klatre i måtte vike for sikkerheten, tror jeg.
Naken mann politianmeldt
– Han har det ikke godt, det kan du se!
Utvåg har kommet frem til den siste blant de utvalgte skulpturene. En av de mest legendariske skulpturene ved HiOA er denne nakne mannen. En bronseskulptur som ligger livløst på bakken, noe overvektig i sitt vesen og omgitt av gule blader for anledningen. Det sies at den er et symbol på det sårbare, feilbarlige og omsorgstrengende ved menneskekroppen. Den er plassert utenfor Pilestredet 32, hvor flere hundre sykepleierstudenter passerer hver dag.
– Mannen ligger nok med ansiktet mot veggen rett og slett fordi mange ikke tåler å se nakenhet, forteller Utvåg.
På vinteren har det hendt at studenter har lagt pledd over ham, mens andre knyter et skjerf rundt hans hals, forteller Utvåg. Legendarisk er han dog på grunn av en observant taxipassasjer. En sen aprilnatt ringte telefonen på Oslo politikammer. En naken mann var observert liggende utenfor HiOAs lokaler i Pilestredet. En ambulanse ble omgående tilkalt og politiet rykket ut. Lettelsen var stor da politiet fant en bronseskulptur, og ikke en bevisstløs person.
– Det var noen som tagget ham ned en gang, men da jeg spurte noen bronseeksperter om hvor- dan den skulle rengjøres, så sa de at den ville tåle alt. Så, til tross for dårlig helse, vil den nok alltid holde seg i sin form.
Universitas har tidligere skrevet om bygg som er oppkalt etter akademikere: Hvem er personene bak Eilert Sundts hus, Eva Balkes hus, Anna Sethnes hus, Fredrik Rosing Bulls hus, Sophus Bugges hus og Georg Sverdrups hus, samt Sophus Lies og Finn Øiens auditorium?