De vet hva som kommer
Føler du deg observert på gata i din gamle loppis-frakk og selvlakka gullsko, så kan det være at din fremtoning er behørig registrert av en trendspotter. At denne observasjonen havner i en kjedebutikk, er faktisk ikke utenkelig.
– Det finnes ikke en egen utdanning for trendforskere. Det er bare noe man blir, forteller Mads Arlien-Søborg, trendforsker i pej gruppen i Danmark.
pej gruppen blev grunnlagt i 1975 av Poul Erik Jakobsen, derav navnet. De er det ledende trendbyrået for motebransjen i Skandinavia.
– Her hos oss jobber det folk med veldig ulik bakgrunn. Mange har akademisk utdannelse. Andre er designere, journalister eller kunstnere.
Trendspotterne er gode på å betrakte verden rundt seg. De bruker øyne og ører flittig, og spør etter sammenhenger og konsekvenser. De reiser, går gatelangs og ser på omgivelser og folk – særlig såkalte subkulturer. Og de får med seg det siste i kultur- og medieverdenen.
Byrået er spesielt opptatt av, og kjent for, å spå om hvilke farger som vil gjøre seg gjeldende. Her samarbeider de med andre trendbyråer rundt om i Europa.
– Men det skandinaviske markedet er annerledes enn i for eksempel Paris, påpeker Arlien-Søborg.
– Det er noe med temperamentet og tradisjonen vår. Det er forskjell på folk, tross alt. Det lokale og nasjonale aspektet er også viktig. Man kan ikke bare oversette direkte påvirkning fra Japan eller Milano til de nordiske landene. Det må tolkes.
Også etikk og politikk er viktig for de som spår om trender.
– O, ja. Uhyggelig viktig!
Arlien-Søborg er ikke i tvil.
– Det å ta miljøhensyn er for eksempel definitivt på vei inn i moteverdenen, og ellers. Vi holder øye med de politiske strømningene, økonomien, hvilke verdier som står sentralt... Både på mikro- og makronivå.
Trendspotternes oppgave når de mener å se tendenser, er å omforme dette slik at kunden kan bruke det. De formidler tegn i tiden, farger, mønstre og behov. Hvordan kundene bruker spådommene til byråer som pej, er opp til dem.
– Men de er flinke på å implementere trender. Bransjen ser viktigheten av dette. Det er selve basisen i virksomheten.
Det er en vesensforskjell på det å forske på trender i motebransjen og ellers. Trender innenfor teknologi, interiør, eller media vil strekke seg over lengre tid. Det kan være snakk om år. Men når det gjelder mote, går det veldig fort i svingene. Fremdeles lever begrepet sesonger her, dvs. en halvårssyklus, men det er på vei bort.
– Ja, det går stadig raskere før nye ting blir lansert. Og noen kjeder, sånn som H&M; og Zara, er helt rå på det og kan introdusere nye kolleksjoner annenhver måned og oftere, sier Arlien-Søborg.
Guro Forseth, Kommunikasjonsansvarlig i H&M; Norge, kan tildels skrive under på det.
– Enkelte kolleksjoner planlegges opp til et år i forkant når det kommer til farger, materiale og modeller. De aller siste trendene fanges opp med kortere varsel. Inspirasjonen til en kommende trend henter vi fra mange ulike kilder, alt i fra inspirasjonsreiser og rapporter fra internasjonale trendbyråer – til filmer, litteratur og motemagasin.
I motebladet ELLE forholder de seg aller mest til hva fremtredende designere viser på catwalken et halvt år før hver sesong, i sin dekning av mote.
– Det er nesten umulig å redegjøre systematisk for hvordan designerne plukker opp noe og bruker det – som all annen skapervirksomhet er dette en blanding av fornuft og følelser. Det er også stor forskjell på designere som tenker svært politisk og samfunnsmessig, og andre som er mer kjent for å bruke historiske referanser, mens andre igjen lar seg inspirere av populærkultur og gatemote, sier Mari Midtstigen, redaksjonssjef i ELLE
Det motstridende i arbeidet til trendforskerne kan Arlien-Søborg helt fint se.
– Ja, det er på en måte en slags rar logikk i dette at når man fanger opp en trend og lanserer den på det kommersielle markedet, så slutter den å være «trendy». Det går fra å være noe en liten gruppe er opptatt av, til å bli vanlig og kanskje mindre spennende. Så begynner man på nytt igjen, og slik går det, ler han.
– Det kan faktisk gå rundt to år før en trend har blitt spottet, til den er ute i markedet.
Og trendsetterne hater det, når noe kan kjøpes overalt. Mange trendsettere bruker mye energi på å være «frampå», forteller Arlien-Søborg.
– Det beste er de menneskene som ikke er klar over at de er trendsettere. De som driver med noe de er engasjert i. Så gjelder det for oss som ser dette å analysere; er dette noe som kan nå bredt ut, eller er det for sært? Mener vi det vil holde seg, vil du se det i butikkene om noen år.
Ledende i Skandinavia. Ett av få firmaer som jobber innenfor moteverden her, hvis ikke det eneste. Brukes både av bransjen selv og media.
Her oppdateres daglig de nyeste produkter og ideer innenfor kunst, design, kultur og teknologi.
Et uavhengig trendspotterfirma som samler inn trender fra et nettverk av 8000
coolhuntere verden over.
en av de ledende coolhunterne, amerikanske Josh Spear, står bak denne webloggen. Den viser det nyeste innen mote, gadgets, livsstil, design, kunst, reiser og musikk.
Driver med seriøs analyse med et engasjement. Ikke så «kuule», men gir et mer solid inntrykk.
http://www.trendhunter.com/ et slags trendspottingmagasin med bidragsytere innen et bredt spekter av kultur, kunst, livsstil, mote, gadgets osv.
Spott en ny trend, rapporter til Springspotters, få poeng, og velg en gave når du har tjent opp et tilstrekkelig antall.
Camillas Collektion
Vår selvoppnevnte kles- og moteekspert kommer i hvert Magasin med råd og vink, inspirerer og utfordrer, drar frem glemte skatter og slår et slag for klærne du skaffer deg billig eller gratis. Camilla har som mål å gi deg en blanding av husmortips og glamorøse trendspådommer.
I neste Magasin:Vårtegn