
Rate min drittleilighet
Leiemarkedet kan oppleves som en jungel. Gründer av ratingtjeneste vil hjelpe studenter i boligvansker. Aktivist mener en lovendring må til.
Vann som drypper fra taket midt i rommet på sjette måneden. Utleiere som kommer og går uanmeldt, sammen med skjeggkreene. En leilighet som viste seg å egentlig være en bod. Det finnes nok av skrekkhistorier fra leiemarkedet. Og som student risikerer du at en av dem handler om deg.
Statlige studentboliger dekker knapt 15 prosent av behovet, ifølge Norsk Studentorganisasjons (NSO) studentboligundersøkelse fra 2024. De fleste studenter må ty til det private leiemarkedet. Da gjelder det å handle raskt: 7 av 10 studenter er åpne for å leie bolig uten å ha sett den først, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet i 2024. Hvordan skal man som student, kanskje i en ny by uten nettverk, navigere blant og unngå de verste boligfellene?
Gir verdifull innsikt
– Tanken er at tidligere leietakere vet hvordan det er å bo i en leilighet. Fremtidige leietakere vet ikke det. Og den informasjonen er veldig relevant.
Det sier Fabian Alexander Johannessen (28), som i løpet av året håper å presentere 40.000 anmeldelser av utleieboliger på ratingsiden Revju.
Ideen fikk han i 2019, da han som student på Norges Handelshøyskole (NHH) leide sin første bolig i Bergen, en leilighet med store fukt- og muggproblemer. En ellers hyggelig utleier tok aldri tak i problemet som preget bosituasjonen et helt år.
Det er garantert noen som har bodd her før og vet om problemet, var tanken som slo ham. Og hadde han fått vite om det på forhånd, kunne han ha funnet seg et annet sted, krevd lavere leie eller at det ble fikset før innflytting.
Utleiere får ingen konsekvenser om de har misfornøyde kunder
Sigrid Elise Høeg (31), leieboeraktivst
– Når hverdagen er i gang er det ganske tungvint å komme seg ut av leieforhold, både kontraktsmessig og rent praktisk, påpeker Johannessen.
Revju har som hovedmål å hjelpe leietakere å navigere i et skjevt utleiemarked, der etterspørselen som regel langt overgår tilbudet. Med insentiver som «vinn husleia»-konkurranse og gratis tilgang til andre anmeldelser, vil Revju lokke tidligere leietakere til å dele sine opplevelser hos det Johannessen kaller leiemarkedets TripAdvisor. Slik vil de oppnå et mer transparent leiemarked.
– Det finnes jo ratingsider for alt. Men hvor du skal bo er en ganske mye større beslutning enn hva du skal spise i kveld, eller hvor du kjøper elektronikk. Der du bor påvirker livet ditt ganske mye, så man vil jo vite hva man går til før man flytter inn, poengterer Johannessen. Han vedgår at den virkelige verdien av ratingtjenesten kommer med antallet anmeldelser, som de går inn for å øke betraktelig i det kommende året.

Krever regulering
– Utleiemarkedet, sånn det er i dag, handler om å selge en vare: våre hjem. Men utleiere får ingen konsekvenser om de har misfornøyde kunder.
Det mener Sigrid Elise Høeg (31) fra aktivistkollektivet Reduser husleia. På instagramkontoen @min_drittleilighet rater de ikke leiligheter, men eksponerer resultatet av det de ser som et skjevt marked bygget på skjeve maktforhold. En «drittleilighet» kan være full av mugg, som den Johannessen leide. Men det er også en bolig der man presses til å enten bli i eller forlate leieforholdet, mot sin vilje, på grunn av høye priser, dårlige forhold og tidsbestemte kontrakter. Og hovedmålet med å poste kritikkverdige utleieboliger?
Hvor du skal bo er en ganske mye større beslutning enn hva du skal spise i kveld
Fabian Alexander Johannessen (28), appgründer
– Å henge ut utleierne.
Høeg peker på at studenter er en gruppe som i stor grad aksepterer å bruke halve, om ikke hele, studielånet sitt på dårlige boforhold i en periode, fordi mange tror de kommer til å bli boligeiere i framtiden. Men av én million leieboere, blir ikke alle boligeiere.
– Tanken om at man i realiteten har et valg, er forbeholdt de mest privilegerte leietakerne, hevder Høeg.
Hun mener en regulering av leiemarkedet er nødvendig for å kunne navigere i det på like vilkår. Derfor krever Reduser husleia en husleielov som gjør dårlige forhold ulovlig for alle. Oppfordringen i mellomtiden er klar:
– Klag på, mas på og forvent noe av utleieren din.
Utstillingsvindu
Johannessen på sin side holder fast ved at utleiemarkedet også har gode sider, og forklarer hvordan Revju også er relevant for utleiere:
– For de flinkeste utleierne blir det et utstillingsvindu der de kan markedsføre seg som godt likt. Og for de mindre flinke, et verktøy for å forbedre seg.
Mens Høeg er tydelig på at det ikke er utleiere som fortjener oppmerksomhet for å oppføre seg bra:
– Jeg mener man heller bør fokusere på hvor mange snille leieboere det er. Som oppfører seg så jævla ordentlig, men får så lite tilbake.