Beklager feilen: Leder av Filologisk Forening Ananda Holte Nilsen beklager at de har feilaktig klippet låser, men vil ikke betale tilbake kostnadene.

Skapklipte studenter

Filologisk forening har feilaktig klippet flere låser på Sophus Bugges hus. På tross av dette vil de ikke betale studentene kostnadene tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Flere studenter som Universitas har snakket med har fått låsen på sine bokskap på Sophus Bugges hus (SB) feilaktig klippet av. Studentforeningen som har ansvar for skapene vil derimot ikke betale tilbake kostnadene studentene brukte på låsene.

Trenger ikke betale bot

Vi har ikke mulighet til å betale tilbake låsene om alle koster 300kr, men vi kan tilby en nylås som erstatning

Leder i Filologisk Forening, Ananda Holte Nilsen

Det er Filologisk Forening (FF) som har ansvar for bokskapene på Sophus Bugges hus. I retningslinjene for å ha bokskap der står det blant annet at om studenten ikke betaler kontingenten for bokskapet vil det bli varslet om skapklipping. Dersom et skap blir tømt kan man kontakte skapansvarlig og få tilbake gjenstandene mot en bot på 100 kr. 

Flere studenter som hadde betalt kontingenten i tide, har imidlertid nå fått låsen på skapet sitt klippet. Det er usikkert hvor mange dette har skjedd med, men leder av FF Ananda Holte Nilsen sier at ti studenter har vært i kontakt med dem angående feilaktig klipping av låser. 

– Det er vanskelig å si hvor mange dette har skjedd med fordi det kommer an på om de tar kontakt med oss eller ikke. FF sin skapansvarlig har fått inn opp mot ti e-poster angående dette, forteller Nilsen

Studentene som hadde betalt kontingenten får tilbake gjenstandene sine uten å betale boten på 100kr. Men FF betaler ikke tilbake kostnadene for låsene. 

Feil i systemet

Vanligvis sender FF ut et varsel om klipping av låser to uker før de blir klippet, men denne gangen ble det forsinkelser. Nilsen sier til Universitas at det var en feil i systemet: 

– Vi fikk dårlig tid så varslingen kom en uke før låsene ble klippet. Det var feil i systemet så vi fikk ikke sjekket alt vi burde, men det var det vi hadde å jobbe med. 

– Hvorfor betaler dere ikke tilbake konstandene på låsene?

– Det er ulike priser på låsene studentene har kjøpt. Vi har ikke mulighet til å betale tilbake låsene om alle koster 300kr, men vi kan tilby lås som erstatning, svarer Nilsen litt nølende.

– Så dere har tilbudt lås til de som har kontaktet dere?

– Ja, til de som spør om det. 

– Om man spør kan man få en ny lås?

– Det er det vi tenker kanskje er best. 

Vi prøver å rette opp i feilen og vi beklager feilen som har skjedd

Leder i Filologisk Forening, Ananda Holte Nilsen

Nilsen forteller at de tilbyr lås til de dette har skjedd med, men at de venter på at studentene selv skal kontakte dem.

– Vi har hengt opp e-postene på bokskapene på Sophus Bugge og venter på at studentene skal kontakte oss så vi kan løse problemene. 

Beklager

Ananda Holte Nilsen beklager feilen som har skjedd.

– Å klippe feil lås skal aldri skje, men det var en feil i systemet vårt, gjentar hun. 

Ifølge Nilsen var det aldri meningen å klippe låsene til studentene som hadde betalt kontingenten. Hun forteller at de bare gjorde den oppgaven de hadde fått og underveis oppsto det misforståelser. FF ønsker å rette opp i feilen og oppfordrer studenter som dette har skjedd med til å ta kontakt med dem.

Powered by Labrador CMS