PRISØKNING: Søndag 26. januar vil billettprisene til Ruter øke.

Byrådet bryter prisløftet

Fra 26. januar vil billettprisene til Ruter øke, til tross for byrådets løfter om en «kraftig reduksjon» i prisene. Det får studenter til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. september 2024 ble prisen for månedskort redusert med 150 kroner. Byrådet hadde lovet lavere priser, og viste gjennom dette priskuttet at de kunne innfri dette løftet. Nå vil billettprisene likevel øke fra 26. januar, tross byrådets løfter og planen fra byrådserklæringen.

Prisene vil øke på linje med indeksreguleringen for offentlige tjenester og den estimerte økningen for kommunesektoren, som begge ligger begge på 4,1 prosent for 2025. Månedskort for studenter vil øke fra 448 til 466 kroner, en økning på 18 kroner. 

Slitsomt for studentene

I byrådserklæringen uttrykker byrådet at de vil gjøre kollektivtilbudet mer tilgjengelig og rimelig. 

Det er absurd at de skal sette opp prisene.

Rim Karouni (33), student

De ulike kollektivtilbudene skal styrkes og oppgraderes, samtidig som billettprisene skal presses ned. For studenter blir nå den historiske reduksjonen som byrådet snakker om, på 150 kroner, en reduksjon på 132 kroner. 

— Det føles som om de prøver å senke prisene, bare for sette dem opp igjen hvert eneste år, det blir slitsomt, sier Nicklas André Thomas Beck (21).

Han studerer ved OsloMet og pendler inn til Oslo for å studere. Beck forteller at han selv ikke har en tydelig formening siden han må ha billett i både sone 1 og i sone 2. Likevel uttrykker han misnøye med økningene.

— Jeg blir ikke glad hver gang jeg ser at Ruter skal øke prisene. Jeg skulle ønske at de holdt den samme prisen hele tiden egentlig, legger han til.

UTILGJENGELIG: Student Rim Karouni (33) tror prisendringen kan påvirke folks bruk av kollektivtransport.

Rim Karouni (33) studerer også ved OsloMet. Hun forteller til Universitas at hun tror at høyere priser kan påvirke om folk tar kollektivt i det hele tatt. 

— Det er absurd at de skal sette opp prisene. Når prisene øker blir det vanskeligere for studenter å ha det i tillegg til andre utgifter, sier Karouni.

Hun legger til at stabile og faste priser gjør at folk tar mer kollektivt. Hvis de ikke holder seg til prisene sine, vil folk vinne mer på å kjøre eller bruke annen transport for å komme seg frem, avslutter hun.

Ufullstendige løfter

Oslo kommunes byråd for miljø og samferdsel eier 100 prosent av Sporveien og 60 prosent av Ruter. Byrådet har siden forrige valg fremmet et løfte om billigere billettpriser for kollektivtransport.

I byrådserklæringen for 2023-2027 står det at byrådet skal kraftig redusere billettprisene for kollektivtransport. Ifølge erklæringen vil de presse prisen på månedkort for voksne ned til 499 kroner, samt redusere månedskort for barn og utrede gratis kollektivtrafikk for barn.

— De blågrønne partiene i Oslo bruker 414 millioner kroner på billigere billetter i 2025. Dette inneholder en permanent prisreduksjon i månedskortet på 150 kroner, sier Tejn Rolland, bystyrerepresentant for Oslo Venstre.

Jeg tror Oslos innbyggere er veldig fornøyde med byrådspartienes historiske kutt

Tejn Rolland, bystyrerepresentant for Oslo Venstre

Til tross for denne prisreduksjonen, går altså prisen på billetter opp igjen. 

— Hvorfor kommer byrådet med løfter om lavere billettpriser når de likevel ender opp med å øke?

— Ruter sin årlige kostnadsjustering kommer av at drift av kollektivtransporten, slik som alt annet i samfunnet, har blitt dyrere i løpet av det siste året, sier Rolland. 

Han legger til at månedskortet ville kostet nesten tusenlappen nå, om de ikke var for det permanente priskuttet som ble innført i 2024.

Usikkert når målet nås

Høyre og Venstre har på et år klart å kutte prisene, noe det forrige rødgrønne byrådet aldri gjorde, forteller Tejn Rolland til Universitas. Han legger til at Oslo har en stram kommuneøkonomi, der de prioriterer å gjøre det billigere for innbyggerne å reise med kollektivtransport.

— Jeg tror Oslos innbyggere er veldig fornøyde med byrådspartienes historiske kutt på månedskortprisen, sier Rolland.

Han tror at innbyggerne i Oslo er fornøyde med Høyre og Venstres prioriteringer innenfor grønn mobilitet i byen. Rolland legger til at når og hvordan fremtidige priskutt vil skje, er det naturlig at byrådet kommer tilbake til i kommende budsjettforslag.

— Venstre og Høyres målsetning om å kutte prisen på månedskortet videre ligger helt fast, avslutter Rolland.

Powered by Labrador CMS