Benedikte Høgberg: – Jeg er blitt en av de minst populære professorene på fakultetet
Studenter bruker Jodel til å spre hets mot foreleserne sine, mener professoren. På fredag fikk hun nok.
«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere», skal Sokrates ha sagt for rundt 2500 år siden.
Forrige fredag kom professor ved Det juridiske fakultet, Benedikte Høgberg med et lignende angrep. Mot egne studenter, i sin egen forelesning. Men denne gangen var det ikke latskap som gjorde at den lærde tok et oppgjør, men netthets.
Bakgrunn: Professor skjelte ut studentene sine i forelesning
– Den minst populære professoren
– Det hadde vært mye hets av kvinnelige navngitte kollegier på Jodel. Etter hvert spredde det seg påstander om at kvinnelige ansatte på fakultet var kvotert inn. Jeg hadde et behov for å signalisere til studentene at dette ikke var greit, sier Høgberg til Universitas.
Hun er ikke glad i oppmerksomhet, og er lite villig til å ta bilder, men etter flere omganger med netthets av hennes kollegier satte professoren foten ned.
– Inntil forrige fredag var jeg en av de mest populære kvinnelige foreleserne, og jeg så på det som min oppgave å si ifra. Så får det heller være at jeg er blitt blant fakultets minst populære professorer nå.
Høgberg ønsker ikke å uttale seg om hun selv føler seg hetset.
Få med deg alt: Les hele tordentalen her
Det som skuffet meg mest var at jusstudenter, som vil gå inn i viktige maktposisjoner, føler på en liten ansvarsfølelse
Frykter for rettstaten
Høgberg sikter til en forelesning i statsrett forrige fredag morgen. Det skulle bli en forelesning studentene sent vil glemme. I stedet for å undervise startet professoren med en tirade mot bortskjemte studenter, digitale verktøy og netthets på Jodel.
Høgberg mener dagens studenter er privilegerte, og aldri har hatt flere muligheter til å lære. Og hva gjør de?
– Studenter henfaller til Jodel eller andre sosiale medier, der de kan sende anonyme meldinger til hverandre, sa Høgberg i talen som hun selv har gjengitt på i sin helhet på Facebook.
Professoren mener et samfunn der kommunikasjonen foregår i anonyme kanaler er skadelig og i værste fall kan rettstaten stå i fare.
– Det som skuffet meg mest var at jusstudenter, som vil gå inn i viktige maktposisjoner, har en liten ansvarsfølelse når de henger ut undervisere i sosiale medier, sier hun.
Tror du det er mange som bedriver hets på Jodel?
– Jeg tror det er mange nok studenter som beveger seg i slike forum til at jeg må si ifra.
Reaksjoner: Slik reagerer studenter, dekanen og kollegier på Høgbergs uttalelse
Sluttet med podcast
Som respons på det Høgberg opplever som netthets har hun besluttet å ikke ta opp forelesningene sine på en stund. Professoren mener studentene finner små fraser i opptakene og bruker dem til å henge ut forelsereren på Jodel.
– Jeg kan ikke spille inn podcast når studenter bruker det til å latterliggjøre forelesere. Det blir håpløst. Dette var ment som et virkemiddel for å få frem budskapet om at jeg synes dette er alvorlig og krenkende.
Forstår du at noen studenter opplever dette som kollektiv avstraffelse?
– Jeg ble overasket over hvor mange studenter som plutselig vil ha podcastene mine. Det har de aldri signalisert tidligere.
Føler du selv at du driver med kollektiv avstraffelse?
– Nei, dette var en markering. Nå er vi i gang med en debatt, og det ville vært vanskelig å dra i gang den samme debatten uten.
Respekterer studenter
I Høgbergs tordentale sist fredag uttalte hun at «professorer skal ikke ha pedagogiske evner». Det har fått flere til heve øyenbrynet. Leder for Studentparlamentet, Jens Lægreid, mener uttalelsen helt merkelig. Høgberg står imidlertid på sitt.
– Professorer er noe annet lærere. Et universitet er noe annet enn en skole. Pedagogiske evner er ikke et krav for å undervise. Med det mener jeg at man må godta at man ikke er god som ny underviser. Mange av foreleserne som er gode i dag, gjorde en dårlig figur når jeg studerte her. De har opparbeidet seg pedagogiske evner på veien. Det tar tid å bli god, sier hun.
– Er det ikke like viktig at man kan undervise som at man er smart?
– Det er krevende å fange oppmerksomheten til studentene i over en time. Det viktigste er at professorene har kunnskap om det de foreleser om, ikke at de er underholdene.
I forelesningen på fredag opplever mange at du forhøyer professorrollen og snakker ned dagens studenter. Hvordan kan du forvente respekt når du ikke gir studentene det samme?
– Jeg respekterer studenter i stor utstrekning, men jeg har problemer med å respektere studenter som latterliggjør foreleserne sine anonymt. Det jeg etterlyser er den kritiske og nysgjerrig studenten som sitter på bar og diskuterer. Ikke studenten som kaster dritt på Jodel.