Svindelmetodene er som algoritmer – de tilpasses deg!
Gjennom jobben min som saksbehandler i Jussbuss er jeg daglig i dialog med svindelofre, og kjenner til de fleste svindelmetoder. På tross av dette, var jeg like ved å bli et svindeloffer selv.
Når jeg sier at jeg var nær ved å bli svindlet, tar jeg naturligvis høyde for min egen naivitet, men om ikke annet er jo nettopp det poenget – vi er vant til å stole på hverandre, og tenker intuitivt at folk vil oss godt. Dessverre er ikke det alltid tilfellet.
Svindlere tilpasser svindelmetodene etter hvem de ønsker å lure. I mitt tilfelle svarte svindlerne på et innlegg jeg hadde lagt ut i en studentgruppe der man kan selge brukte studiebøker. Studenten svarte på henvendelsen min, og tilbød seg å betale frakt gjennom «helt-hjem»-tjenesten. Lett handel, tenkte jeg.
Ett klikk, og nettsiden til «helt-hjem» så ut som en helt ordinær nettside. Ved nærmere ettersyn var det likevel noen mistenkelige skrivefeil på nettsiden. Siden det var noe som skurret, lot jeg vente på meg. Dette gledet ikke «studenten», som fortsatte å mase om hastverket det var å motta denne boken. Hun sa også at frakten allerede var betalt, og i et øyeblikk var det jeg som følte meg som bedrageren siden jeg ikke gikk videre med min del av avtalen.
Dagens svindlere er proffe: de spiller på sympati og tillit, og tilbyr gjerne ting du selv har et behov for. Viktige huskeregler når man står i en situasjon hvor noen ønsker å tilby deg noe som er «for godt til å være sant», er derfor:
1. Aldri oppgi BankID-informasjon eller passord til andre, uansett hvem personen utgir seg for å være eller sier for å overbevise deg. Dette gjelder også dersom vedkommende sier de ringer fra banken eller politiet. Ta heller kontakt med banken eller politiet via kontaktinformasjonen på deres egne nettsider.
2. Tenk deg om to ganger dersom de du snakker med maser, og sier at handlingen må gjennomføres umiddelbart.
3. Vær ekstra oppmerksom dersom du blir tilbudt noe du kan tjene penger på, men hvor du tilsynelatende er avhengig av den andre personen for å realisere dette.
4. Ikke trykk på lenker du får tilsendt. Gå heller inn på nettsiden til den aktuelle tjenesten via egne søkemotorer.
5. Legg merke til om henvendelsen har mange skrivefeil og hvordan henvendelsen er utformet.
6. Aldri autoriser transaksjoner eller oppgi kode til BankID på andres initiativ!
Dersom uhellet likevel er ute, er det viktig at du så fort som mulig gjennomfører syv steg som beskrevet i Jussbuss’ svindelsbrosjyre. Jeg legger ved lenke til brosjyren, men dersom du ikke stoler på oppfordringer fra fremmede til å trykke på lenker, kan du også finne fremgangsmåten ved å søke på Jussbuss ID-svindel» på google.