En gledens dag: Rektor ved Universitetet i Oslo Svein Stølen er glad for at hverdagen nærmer seg normalen. Likevel skal de sørge for en smidig overgang.

Oslomet og UiO fjerner koronarestriksjoner:

Skal sørge for en smud overgang

Rektor ved UiO kaller det en gledens dag. Oslomet og UiO fjerner koronarestriksjoner og studentene nærmer seg nå en normal hverdag.

Under fredagens pressekonferanse varslet regjeringen at de opphever nesten alle gjenstående tiltak fra og med lørdag klokken 16.00.

Blant tiltakene som oppheves i morgen, er enmetersregelen, bordplassering på spise- og utesteder og innslippsstopp. Begrensninger på hvor mange som kan være sammen på arrangementer fjernes.

Norge går dermed tilbake til en normal hverdag med økt beredskap.

Regjeringen anbefaler fremdeles folk å teste seg ved symptomer på luftveisinfeksjon. I tillegg råder de til håndvask, hosting i albuen og å bli hjemme hvis en blir syk.

Les også: Dette er en drømmedag

– En gledens dag

– Nå er vi tilbake til et mer normalt samfunn, og det er vi veldig glade for - dette er en gledens dag.

Det sier rektor ved Universitetet i Oslo (UiO) Svein Stølen på telefon til Universitas.

UiO fjerner dermed koronarestriksjonene på campus.

Likevel sier Stølen det er grunn til å gå forsiktig frem i gjenåpningen på grunn av praktiske årsaker.

– Vi burde ha en smud overgang.

– Hvilke konsekvenser vil fjerningen av enmetersregelen ha for digital undervisning?

– Jeg har ikke full oversikt, men det er ikke mange forelesninger som er heldigitale. Vi vil jobbe for å få det meste fysisk, sier han og legger til:

– Utfordringen er at det er mange kurs, studenter og grupper, og det vil ikke være mulig å snu alt opp ned på dagen.

Han poengterer at meteren var gjeldende da de planla høstsemesterets undervisning, men at selv de digitale emnene med flere hundre studenter, har fysiske grupper.

Det er ikke garantert at disse emne vil bli fysiske.

– Vi må tilpasse for at vi har noen på campus, og at noen har valgt å ikke komme til Oslo og campus. Som institusjon må vi gjøre alt for å tilfredsstille de ulike studentgrupper. Derfor fortsetter vi med digitale alternativer, sier han.

Faser ut hurtigtester

Studentene ved UiO har blitt oppfordret til å teste seg ved opphold på Universitetet. Dette har vært et av tiltakene for å opprettholde aktiviteten på campus.

Stølen opplyser at hurtigtestene fases ut fra uke 39.

– Det er myndighetene som bestemmer hvor ressursene skal brukes. Vi har hatt få smittetilfeller denne høsten på campus, og det sier litt om at det ikke har vært det største smittetrykket her, sier Stølen.

– Men pandemien er ikke over ennå, fortsetter han.

Han oppfordrer studentene til å følge gjeldende råd:

– Vask hender, bruke antibac, host i armkroken og bli hjemme hvis du blir syk.

Tilbake til normalen på Oslomet

Alle koronarestriksjoner oppheves ved OsloMet fra lørdag 25. september kl. 16.00.

"Jeg er veldig glad for at vi nå kan oppheve restriksjonene, slik at studentlivet på campus og arbeidshverdagen for de ansatte endelig kan bli mer som normalt"

Det skriver fungerende rektor Nina Waaler i en e-post til Universitas.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Takker for innsatsen: Fungerende rektor ved Oslomet Nina Waaler takker alle studenter og ansatte som har fulgt råd og retningslinjer under pandemien.

Enmetersregelen er opphevet, og det er ikke lenger er begrensninger knyttet til lesesalsplasser, biblioteker, arrangementer og studentlivet på OsloMet.

"Når det gjelder undervisningen resten av høstsemesteret, ble avstandskravet på en meter fjernet i undervisning allerede i august. Dette fjernes nå fjernet for hele campus", skriver hun videre.

Noen studieprogrammer vil kunne tilby mer fysisk undervisning til flere av sine studenter dersom det er plass i de tildelte rommene. Det vil ikke komme store endringer i timeplanen for resten av høstsemesteret ved Universitetet.