Misfornøyd: SiO har skapte flere problemer enn de har løst, mener studenter.

Illsinte etter oppussing: – SiO aner ikke hvordan ting faktisk er her

SiO pusser opp kjøkkenet i Sofienberg studenthus, men beboere mener det aldri var ønsket av dem: – De skapte flere problemer enn de løste, sier beboer.

– SiO aner ikke hvordan ting faktisk er her.

Det sier UiO-studenten Elvira Alejandra Vázquez Barbosa (29), hun tar mastergrad i Peace and Conflict Studies. Hun og Yingchu Shih (27), som tar mastergrad i kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio), er beboere i Sofienberg studenthus.

Tidligere denne måneden var kjøkkenet deres under oppussing. I mellomtiden var det erstattet med mikrobølgeovner i første etasje og 50 kroner daglig kompensasjon. I en e-post fra SiO får beboerne vite at de må klare seg fem dager uten kjøkkenet. Fem ble til slutt til seks.

Under oppussingen ble en rekke varer plassert i gangen til hinder for rømningsvei. I første etasje er dette fortsatt et problem. I prosessen var det så bråkete at beboerne Universitas har snakket med følte de ikke kunne oppholde seg i leiligheten mellom klokken 7 og 17. Støyet var uutholdelig, ifølge dem, og å følge Zoom-forelesninger ble umulig.

— De har fornyet kjøkkenet, og det ser veldig fint og moderne ut, men de ga oss ingen oppgraderinger vi trengte. De skapte flere problemer enn de løste, sier Shih, og utdyper:

– Renholdspersonalet vasker gangen, men før oppussingen pleide de å vaske kjøkkenet også. Nå må vi gjøre det. SiO ga oss en bøtte og en mopp.

Gunn Kirsti Løkka, boligdirektør i SiO, forklarer i en e-post til Universitas hvorfor de valgte å pusse opp boligene i Sofienberg studenthus:

— Formålet med oppussingen er blant annet å få inn oppvaskmaskin, bedre frysekapasitet og høyskap til oppbevaring. I tillegg vil veggene males. De nye kjøleskapene har også lenger levetid enn de gamle, sier Løkka.

SiO burde spurt oss som bor her om hva vi ønsker og trenger

Elvira Alejandra Vázquez Barbosa (29), leietaker hos Sofienberg studenthus

Vil gå i dialog

Tidligere har beboerne hatt små kjøleskap på hvert sitt rom. Etter oppusingen skulle de seks små kjøleskapene byttes ut med to store kjøleskap og én stor fryser. I tillegg til nye kjøleskap, skulle kjøkkenet ha en ny induksjonskomfyr, en oppvaskmaskin, og et moderne og flott utseende. Men ingenting av dette var noe beboerne trengte eller syntes var nødvendig. Oppvaskmaskinen går på bekostning av skapplass, og i tillegg har beboerne nå skap i forskjellige størrelser.

Les også: Katastrofekutt for Radio Nova

De gamle kjøleskapene er fortsatt på soverommene til beboerne, etter at SiO kjøpte inn nye og aldri hentet de gamle. De nye kjøleskapene skulle være mer miljøvennelige og romme mer plass. Men dette mener Vázquez og Shih umulig kan stemme. De forrige kjøleskapene var mindre, men til sammen har hver beboer fått mindre kjøleskapplass nå. I tillegg har de nye kjøleskapene en energieffektivitetskarakter på C, hvor de gamle hadde A+.

Boligdirektør Løkka sier at de har skjønt at de gamle, små kjøleskapene har vært viktige for beboerne.

— Vi ser at vi ikke har hatt tett nok dialog her. Vi vil utfra det vi nå vet gå i dialog med beboerne dersom noen eventuelt ønsker å beholde det lille kjøleskapet inne på rommet, sier hun.

Utilstrekkelig: Elvira Alejandra Vázquez Barbosa og Yingchu Shih er misfornøyde med resultatet av oppussingen.

Renholdsutfordring

Men Vázquez har også mer praktiske bekymringer knyttet til bytte av de små kjøleskapene. I en e-post til SiO kundeservice 29. september forklarer hun at hun er bekymret for renholdstandarden og «den generelle hygienen som kommer med et delt kjøleskap, og for folks allergier.»

SiO bolig svarte Vázquez 9. oktober. De skriver at de anbefaler å dele opp kjøleskapet, så hver beboer får egne hyller. I tillegg skriver de at man kan benytte seg av plastbokser for oppbevaring av for å unngå lukt og lage orden.

Vázquez prøver å forklare til SiO at hun opplever at folk ikke tar ansvar for renslighet, fordi de ikke mener det er deres ansvar.

«Det er en evig kamp å minne folk på å vaske bare smuler etter seg på bord eller kjøkkenbenk. Dette er ekstra arbeid kun noen kommer til å gjennomføre, og vil generelt gjøre kjøkkenet til et mer skittent sted.» skrev hun til SiO.

SiO skriver i en e-post tilbake at de hadde forståelse for ønsket om individuell plass, men at om hun opplever problemer med hygiene, er dette noe hun må snakke med naboene sine om. SiO avslutter e-posten til Vázquez med: «Nesten alle våre kjøkken har felles kjøleskap (som de fleste kjøkken har), og vanligvis går det helt fint.» Dette mener Vázquez vitner om mangel på forståelse fra SiO.

Enten så vet ikke SiO noen ting om hvordan ting står til her, eller så bryr de seg ikke

Yingchu Shih (27), leietaker hos Sofienberg studenthus

Uviten eller likegyldig

— SiO burde spurt oss som bor her om hva det er vi ønsker og trenger. Vi har bodd her i mange år, men har aldri vært med på noen SiO-undersøkelse … Hvem er det de sender undersøkelsen til? Det virker som at SiO enten ikke vet noen ting om hvordan ting står til her, eller så bryr de seg ikke, sier Shih.

Shih og Vázquez har tatt til orde for at flere i blokka skal si ifra til SiO om at denne standarden ikke er tilstrekkelig. I første etasje og i heisen ser vi plakater Shih har laget, hvor hun oppfordrer beboerne til å sende formelle klager til SiO og å stå frem med navn i kritikken av SiO.

Boligdirektør Løkka skriver at SiO har vurdert kompensasjon basert på cirka 30 prosent prisavslag de dagene man ikke har tilgang til kjøkken.

– I tillegg har SiO vurdert det slik at beboere har hatt tilgang til å lage mat gjennom både kjøleskap som er plassert inne på rommet og mikrobølgeovn ved hovedinngangen under renoveringen som tok 6 dager. SiO har også levert ut esker som har gitt dem mulighet til å samle tingene fra kjøkkenet, og eventuelt plassere disse på boden under oppussingen av kjøkkenet, skriver Løkka.

Les også: Ingen fattig student