Skeiv kamp: -- Det representerer en kamp mange lever med i Norge også, tross andre omstendigheter.

Studentenes fredspris går til tyrkiske Solidarity

I 24 år har organisasjonen kjempet for LHBTI-studenters rettigheter i Tyrkia. I kveld ble det klart av de tildeles Studentenes fredspris i 2021, i en tid hvor ytringsfriheten i landet er under stort press.

Slik foregår det:

• 1. Nominasjoner tas imot fra hele verden og behandles av Nominasjonsutvalget (NU).
  • 2. NU utarbeider en rapport som sendes til Fredspriskomitéen - bestående av fire studentrepresentanter og fire fagfolk. Lederen av SAIH fungerer som leder av Fredspriskomitéen.
  • 3. Ut fra rapporten avgjør komitéen en vinner.

Studentenes fredspris

• Prisen har siden 1999 blitt tildelt en student eller studentorganisasjon som har gjort en særlig innsats i arbeidet for fred, demokrati og menneskerettigheter.
  • Prisen deles ut annethvert år under ISFiT, Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim.
  • Blir gitt på vegne av alle studenter i Norge og er et samarbeid mellom SAIH (Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond), NSO (Norsk studentorganisasjon) og Sekretariatet for Studentenes Fredspris.
  • Årets prisvinner, Solidarity, er den tolvte vinneren av Studentenes fredspris.

Torsdag ettermiddag ble det kjent at årets vinner av studentenes fredspris er den tyrkiske studentgruppen METU LGBTI+ Solidarity (Solidarity), fra Universitetet Middle East Technical University (METU) i Ankara.

Studentgruppen Solidarity har siden 1996 kjempet for likestilling, et åpent og fargerikt campus, og for sitt arbeid for skeive studenter. Gruppen har aksjonert mot hatkriminalitet og vært en tydelig stemme i LHBTI-bevegelsen i Tyrkia. Det har medført stor risiko for etterfølgelse av politi og myndigheter.

Leder av Studentenes fredspris, Thomas Gjedebo, forteller til Universitas at de er svært fornøyde med årets vinner. Han mener prisen løfter frem en tematikk som norske studenter også kan kjenne seg igjen i:

— Det representerer en kamp mange lever med i Norge også, tross andre omstendigheter. Vi håper at dette vil være en mulighet til å få mer oppmerksomhet rundt LHBTI - og kvinners rettigheter.

Lar seg ikke skremme

I løpet av de siste årene har situasjonen for minoritetsgrupper i Tyrkia blitt stadig mer prekær, i takt med at myndighetene har strammet grepet om ytringsfriheten.

Studentgruppen Solidarity har imidlertid ikke latt seg skremme til taushet.

Flere av de aktive medlemmene ble arrestert i forbindelse med Solidaritys Pride-feiring i 2019. Solidarity-aktivistene Melike Balkan og Özgür Gür har også opplevd å bli personlig etterfulgt av det tyrkiske politiet under feiringen. Sammen med over 20 andre ble de arrestert som følge av deltakelsen.

Nå jubler de ifølge Gjedebo over dagens annonsering.

— De synes det var utrolig gøy og har uttalt at det kan være en plattform for å løfte deres, sak, forteller Gjedebo.

Thomas Gjedebo, leder av Studentenes fredspris

— Alltid en risiko

I forkant av valget av fredsprisvinneren har komitéen måtte vurdere sikkerhetsrisikoen som medfølger. En aktuell vinnerkandidat må først godta prisen på forhånd, slik at sikkerheten hele tiden ivaretas.

Gjedebo forteller at årets vinner har kommet frem til at det er trygt å motta prisen nå, til tross for en turbulent politisk situasjon i Tyrkia.

— Dette er en vinner som allerede er profilert internasjonalt. Samtidig er det alltid en risiko. I dette tilfellet har vi, i samråd med vinner, landet på at prisen vil være et positivt bidrag til deres sak, forteller Gjedebo.

Partipolitisk nøytral

Solidarity har blant annet jobbet for at studentene på campus skal ha tilgang til terapisamtaler og ha felles møteplasser, samt arrangering av større sammenkomster.

Selv om gruppen i hovedsak er tilknyttet METU-campusen i Ankara, regner de med at de når ut til over 300 personer i hele Tyrkia med sine arrangementer.

Snart når de ut med arbeidet sitt til tusenvis av norske studenter også. Planen er å få vinnerne til Norge hit i begynnelsen av neste år, så langt det lar seg gjøre.

— Vi anser at nominasjonsprosessen og utvelgelsesprosessen som står bak representerer norske studenter, sier Gjedebo.

Universitas har forsøkt å komme i kontakt med Solidarity, men så langt uten hell.