Langt fra stormannsgale – bare ambisiøse
At Kristiania ønsker å bli universitet, vil komme studentene til gode, skriver Trine J. Meza og Jørn Mortensen.
På lederplass i Universitas 24. november spørres det om Kristiania lider av stormannsgalskap ut fra våre ambisjoner om å vokse, og ut fra vårt uttalte mål om å bli Norges første ideelle arbeidslivsuniversitet.
Det er helt korrekt at Kristiania vokser. Men å vokse er ikke noe mål i seg selv, slik det heller ikke er et mål i seg selv å bli et universitet. Å vokse og bli universitet er midler for å oppnå et større mål: en kvalitetsheving i hele organisasjonen, som vil komme både studentene og ansatte i undervisnings- og forskningsstillinger til gode.
Ved å bli universitet kan vi nemlig levere enda bedre enn i dag på det viktige samfunnsoppdraget vårt. Vi får sterkere fagmiljøer og en kompetanseheving på flere nivå. Ved å være universitet kan vi også tilpasse oss samfunnets og arbeidslivets kompetansebehov raskere enn nå, fordi vi vil være selvakkrediterende. I dag må vi i noen tilfeller søke Nokut for å kunne tilby nye studieprogram.
I lederen i Universitas heter det at «studenter trenger sårt en alternativ institusjon som spesialiserer seg på kort, akademisk utdannelse tett på ´det virkelige liv´».
Vi kunne ikke vært mer enig.
Men i motsetning til redaktøren i Universitas, tenker vi at vi får til bedre korte utdanninger, i tett samarbeid med arbeidslivet og det virkelige liv, ved å bli et arbeidslivsuniversitet enn ved å la være.
Ved Kristiania vil ikke mer fokus på forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid gå utover vårt pedagogiske arbeid, våre praktiske fagskolestudier eller våre studenter. Å være tett på studentene og arbeidslivet ligger i DNA-et til Kristiania.
Disse verdiene går vi ikke på akkord med. Studentene betaler for å studere hos oss, og vi må levere tilbake ved å både være best i klasserommene og best i samarbeidet med arbeidslivet. Ved å bli universitet får vi løftet kunnskapsproduksjonen vår ytterligere, og vi kan bli enda mer forsknings- og kunstnerisk utviklingsrettet i undervisningen.
Kort sagt vil studentene, uansett nivå, få enda mer ut av studiene og undervisningen enn de får i dag.
Westerdals-kvaliteten lever videre. Gjennom sammenslåinger Kristiania har gjort gjennom de siste årene, er flere ulike organisasjonskulturer blitt samlet i én organisasjon. Det kan ha sin pris. I samme utgave av Universitas som den nevnte lederen, viser studenter og andre bekymring over det de mener er utvanning av Westerdals-merkevaren, når Kristiania nå har skiftet navnelogo.
I kjølvannet av dette ser vi at det er behov for noen presiseringer. Westerdals ble kjøpt opp av Kristiania i 2017. Siden da har disse studiene eksistert under paraplyen Høyskolen Kristiania. Det er altså fem år siden navneendringen på overordnet organisasjonsnivå ble gjort.
Westerdals-navnet og «Westerdalspedagogikken» (som gjerne omtales som kunst- og designfaglig pedagogikk i sektoren) lever videre på program- og instituttnivå, slik det ble understreket i et oppslag i samme utgave av Universitas.
Kristiania overtok Westerdals med en klar ambisjon om å bli et kunst- og designfaglig tyngdepunkt innen høyere utdanning i Norge og Norden. Derfor er Musikkteaterhøyskolen og Norges Dansehøyskole også blitt en del av dette miljøet. Derfor utvikler vi nye masterprogrammer i hele den kunst- og designfaglige porteføljen, og starter opp allerede til høsten med masterprogrammer i skrivekunst og design.
Det kunst- og designfaglige miljøet ved Kristiania har ambisjoner, og vi bygger disse ambisjonene på de beste tradisjonene fra Westerdals, NISS, Musikkteaterhøyskolen og Norges Dansehøyskole – samlet i Urtegata 9 og i Christian Krohgs gate 32.
Etter sammenslåingen har den faglige kvaliteten blitt styrket, blant annet gjennom fokus på kompetanseutvikling i fagmiljøene og investering i infrastruktur. Vi mener at kvaliteten i utdanningene på alle nivå (fra fagskole til ph.d.) blir enda bedre, når fagmiljøene som studentene møter i undervisningen har høy kompetanse.
Mange av de ansatte i undervisnings- og forskerstillinger ved Kristiania har i tillegg lang erfaring fra, og tett kontakt med, de bransjene vi utdanner kandidater til.
Denne kombinasjonen mener vi gir de mest relevante utdanningene til det beste for studenter og samfunnet.